Hlavní obsah

Nebude dost jídla, varují dovozci vládu Jeho Veličenstva před poplatky

Foto: tothdst, Shutterstock.com

V přístavu Dover jsou po brexitu dopravní zácpy tvořené kamiony běžným koloritem.

Od roku 2020 se dovozci musí potýkat s narůstající mírou byrokracie spojené s brexitem. Nově budou muset vyplňovat další formuláře pro živočišné produkty i rostliny a zaplatit uživatelský poplatek ve výši až 145 liber za položku.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Rozhodnutí ministrů zavést 30. dubna kontroly dovozu v rámci brexitu povede k nedostatku některých potravin, květin a bylin, varují vedoucí představitelé tohoto odvětví. Informoval o tom web The Guardian.

Každá zásilka zboží, jako je camembert, steak, tulipány a pažitka, bude nově zpoplatněna až 145 librami. Nigel Jenney, výkonný ředitel sdružení Fresh Produce Consortium, v kritickém prohlášení uvedl, že si vláda neuvědomila, že pokud pravidlo vstoupí v platnost, zaplatí někteří dovozci na poplatcích více, než kolik na přepravě potravin vydělají.

Dovozci vládu obviňují, že britskému potravinářskému průmyslu ublíží i to, že rozhodnutí oznámila jen několik týdnů před jeho zavedením do praxe. Někteří z nich se již dokonce rozhodli, že mají britské byrokracie dost, a buď pozastavují dodávky, nebo se jich zcela vzdávají. Nejmenovaní velkoobchodníci s potravinami a obchodní sdružení sdělili deníku Observer, že dodavatelé v zemích EU se již poohlížejí po jiných trzích namísto Spojeného království.

Federace chladírenských řetězců (CCF), která sdružuje dodavatele, odhaduje, že tento proces zvýší náklady na dovoz chlazených potravin a rostlin o jednu miliardu liber. Pojišťovna Allianz Trade minulý týden uvedla, že celkové náklady na dovoz potravin vzrostou v prvním roce nového režimu o deset procent.

V dopise Stevu Barclayovi, ministru životního prostředí, šéf CCF Phil Pluck uvedl, že poté, co se na britské vývozce v roce 2021 začala vztahovat nová pravidla, „mnoho menších britských chladírenských skladů a distributorů shledalo administrativu příliš zatěžující a ukončilo činnost“.

„Myslím, že u všech specializovaných lahůdek si Italové, Francouzi a Řekové řekli, že se jim to s těmito poplatky nevyplatí. Polsko je velkým dodavatelem borůvek do Spojeného království a začíná zmiňovat, že se jim to už nevyplatí. Už se začíná stávat, že za dovoz borůvek po Evropě dostanou stejnou částku, takže se jim nevyplatí je posílat do Spojeného království. To se bude jen zhoršovat,“ řekl Mike Parr, ředitel logistické společnosti PML Seafrigo.

Vláda tvrdí, že tato částka je určena pouze na pokrytí nákladů na nová zařízení, včetně vnitrozemské hraniční kontroly v Sevingtonu v Kentu za 154 milionů liber, nikoli na vytváření zisku.

Doporučované