Článek
Švédský letoun Saab 340/ASC890 určený pro včasné varování (AEW&C) pravděpodobně poprvé operoval v ukrajinském vzdušném prostoru. Informovala o tom řada ukrajinských médií nebo ruský telegramový kanál Fighterbomber, který se specializuje na vojenské letectví a má dobré zdroje v tomto prostředí.
Letouny včasného varování jsou určené k monitoringu vzdušného prostoru. Informace pak mohou sloužit například ke koordinaci systémů protivzdušné obrany, které teď pro Ukrajinu znovu nabývají na důležitosti s tím, jak Rusko zintenzivňuje letecké údery na ukrajinská města.
První ukrajinský letoun pro monitorování vzdušného prostoru podle standardů NATO údajně úvodní misi absolvoval v pondělí, když operoval nad Lvovskou oblastí na západě země.
Podle údajů zveřejněných na webech pro sledování letů bylo nad západní Ukrajinou ve výšce kolem 10 tisíc stop zpozorováno neidentifikované letadlo. Stejný stroj byl zaznamenán i v úterý, kdy se letadlo s volacím znakem WELCOME pohybovalo poblíž hranic s Polskem a Maďarskem.
Na sociálních sítích se mezitím objevily záběry, které údajně zachycují letadlo nad západní Ukrajinou.

Záběry údajného letounu Saab 340/ASC890 nad západní Ukrajinou.Video: x.com/NOELreports
Ruský telegramový kanál Fighterbomber ale naznačil, že Saab 340/ASC890 nebyl na misi vzdušného dohledu, ale pravděpodobně ve spolupráci s pozemními stanicemi kalibroval palubní zařízení.
Mluvčí ukrajinského letectva Jurij Ihnat ale podle Ukrajinské pravdy uvedl, že ve skutečnosti nešlo o letoun pro včasné varování, ale o vojenský dopravní letoun An-26, který plnil nespecifikované úkoly.
Dodávku dvou strojů Saab 340/ASC890 na Ukrajinu oznámil švédský ministr obrany Pål Jonson loni v květnu. Letouny jsou vybaveny radarem PS-890 Erieye, který Ukrajině umožní včasně detekovat vzdušné hrozby a koordinovat navádění cílů pro francouzské stíhačky Mirage 2000 nebo americké F-16. Systém rovněž umožní monitorovat ruský vzdušný prostor až do vzdálenosti 450 kilometrů.
Pro efektivní komunikaci mezi letouny Saab a zmíněnými stíhačkami je nutná modifikace letounů F-16.
Podle zpráv z konce roku 2024 byly z letounů F-16, darovaných Ukrajině Dánskem, Nizozemskem a Norskem, na naléhání USA odstraněny nebo vyřazeny systémy přenosu dat americké výroby. Důvodem byly obavy z ohrožení těchto systémů, pokud by se dostaly do ruských rukou.
V důsledku toho je ale přenos údajů získaných letouny včasné výstrahy do stíhaček F-16 složitější, strojům zkrátka chybí digitální vysílače dat. Švédské ministerstvo obrany ale v březnu uvedlo, že letouny budou schopny účinně operovat s ukrajinskými F-16.
Druhý typ stíhačky se systémy podle standardů NATO v držení ukrajinského letectva jsou zmíněná letadla Mirage 2000 francouzské výroby. Tento stroj byl v původních verzích vybaven staršími komunikačními systémy, ale novější verze, jako Mirage 2000-5F, už mají „kompletní soubor moderních komunikačních systémů, včetně Link-16,“ jak uvádí server Militarniy. Ukrajinské stíhačky Mirage tedy pravděpodobně budou vybaveny těmito modernizovanými verzemi.
Po uvedení do provozu by letouny Saab ASC890 umožnily ukrajinské protivzdušné obraně operovat nezávisle na údajích o vzdušném dohledu a monitorování.