Článek
Po začátku ruské invaze na Ukrajinu pocítilo mnoho ruských oligarchů dopady evropských i amerických sankcí v rozličných podobách. Kromě zmrazených účtů či zabavených jachet a nemovitostí byly mnohým z nich zabaveny také soukromé tryskáče.
Tento velmi neekologický, avšak prominentní způsob přepravy vyhledává v poslední době většina boháčů a vlastnit svůj soukromý tryskáč znamená jistou prestiž.
Přes snahu USA i mnoha evropských států zabavit majetek sankcionovaných Rusů mnoho soukromých letadel proklouzlo tímto sítem. Buď proto, že byla zaparkována v zemích, které neuvalily sankce, nebo proto, že byla včas odstěhována do bezpečí.
Obcházení sankcí po rusku
Ve snaze oslabit ruskou ekonomiku a donutit Vladimira Putina, aby zanechal válčení na Ukrajině, přijala Evropská unie bezprecedentní arzenál sankcí. Od začátku války na Ukrajině přijala již devět balíčků vztahujících se na zákaz dovozu ropy, špičkových technologií, čipů, luxusního zboží nebo například technologií dvojího užití.
Krátce poté začaly tyto stroje vlastněné sankcionovanými oligarchy mizet ze sledovacích služeb, jako je FlightRadar.
Analýza dat listu The Telegraph z ruského leteckého úřadu naznačuje, že mnoho soukromých letadel spojených se sankcionovanými oligarchy bylo přeregistrováno pod novými čísly. Oficiální údaje ruské Federální agentury pro leteckou dopravu ukazují, že loni došlo k prudkému nárůstu registrací nových soukromých tryskáčů.
Letadla musí být zaregistrována u národního úřadu a jejich opětovná registrace v jiných zemích je zcela legální. Díky opětovné registraci však mohou létat i stroje, které by měly být terčem sankcí.
Dovolená i byznys
Většina oligarchů vlastní svá letadla prostřednictvím složitých struktur a offshore společností, což komplikuje zjištění reálného majitele. Pečlivé vyšetřování a práce médií, včetně projektu Forbes, který identifikoval 26 letadel spojených se sankcionovanými Rusy, ukázaly, že se na nebi stále pohybuje mnoho soukromých letadel ruských oligarchů.
Kupříkladu letadlo, o kterém se předpokládá, že patří Dmitriji Mazepinovi, majiteli výrobce hnojiv Uralchem, létalo mezi Soči, kde se údajně nachází Putin, Dubají, Mauriciem, Maledivami a Kazachstánem.
Další stroj, který pravidelně létal mezi Istanbulem, Moskvou a Soči, patří Vladimiru Potaninovi, majiteli ruské firmy Nornikel a jednomu z důvěrníků Vladimira Putina. Gulfstream 650 spojený s Hermanem Grefem, šéfem největší ruské státní banky, pak v poslední době cestoval mezi Namibií, Zimbabwe, Uzbekistánem a Dubají.
Mezi další destinace, kam létala letadla spojená se sankcionovanými oligarchy, patří Dillí, Phuket, Teherán, Káhira a Ázerbájdžán a také Peking a Čeng-čou v Číně.
Výčet destinací naznačuje dvojí vysvětlení. Prvním je, že oligarchové evidentně často navštěvují známé dovolenkové destinace. Lety do Íránu, Číny a Indie však budou pravděpodobně spíše pracovní než pro zábavu.
Podle profesora Sandeepa Baligy ztratil již Západ ohledně sankcí moment překvapení a příležitost zastavit válku sankcionováním oligarchů pominula, píše list The Telegraph.
„Oni se nikdy nevzdají,“ uvedl Baliga. „Role sankcí je nyní opravdu někde jinde. Nejde o pobídku k zastavení, ale o vyhladovění ruské válečné mašinérie.“
Sankce by si měly vybrat pomalou daň na ruských majitelích soukromých tryskáčů, i když jsou stále schopni cestovat.
Spojené státy zavedly pravidla pro kontrolu vývozu, která znamenají, že letadla ani jejich součástky nelze do Ruska posílat. Postupem času se bude horšit stav letadel a pro ruské boháče bude obtížné je opravit. Přestože sankcionovaní oligarchové mohou stále volně létat po světě, mezinárodní omezení by jim měla postupně i v tomto ohledu ztěžovat život.
Nedávná analýza deníku New York Times nicméně ukázala, že do Ruska loni putovaly letecké díly v hodnotě desítek milionů dolarů. Většina výrobků podle analýzy směřovala přes země, jako jsou Spojené arabské emiráty, Turecko, Čína a Maledivy. Několik zásilek však bylo odesláno přímo ze Spojených států nebo Evropy.