Článek
„Naším úkolem je bránit vlast,“ stojí v jedné z náborových brožur, které se rozdávají po Moskvě. Armádní inzeráty zaujímají místo i na billboardech, nelze se jim vyhnout ani v ulicích nebo ve výlohách obchodů. Mobilizační hesla zaznívají opakovaně taktéž z režimem kontrolovaných médií.
Bezprecedentní náborová kampaň, která apeluje na vlastenectví, obavy o budoucnost Ruska a tradiční představy o mužnosti, se neštítí slibovat ani vojenské platy, které významně převyšují průměrnou ruskou mzdu.
O tom, jak je náborová kampaň ve skutečnosti úspěšná, ruské úřady mlčí. Neoficiální údaje a rozhovory s odborníky, které vedl server The Moscow Times, nicméně nasvědčují tomu, že počet rekrutovaných vojáků zdaleka nedosahuje očekávání Kremlu.
Agentura Bloomberg v březnu s odvoláním na neupřesněné oficiální zdroje uvedla, že Moskva chce letos naverbovat 400 tisíc vojáků. Při současném tempu náboru se však Kreml k dosažení tohoto cíle pravděpodobně nepřiblíží.
Někdejší ruský prezident a hlasitý podporovatel války Dmitrij Medveděv minulý měsíc uvedl, že za necelý půlrok vstoupilo do ozbrojených sil 117 tisíc mužů. I kdyby nebyl zmíněný počet nadsazený, Moskva by získala jen polovinu mužů, o které usilovala.
Vojenský analytik Pavel Luzin řekl, že po více než třech měsících od zahájení náborové kampaně se zatím „nepodařilo dosáhnout žádných konkrétních výsledků“. „Ruská armáda pociťuje nedostatek vojáků, poddůstojníků i důstojníků.“
Ruské ztráty na Ukrajině
20 tisíc mrtvých a dalších 80 tisíc zraněných nebo zajatých. To jsou podle nových amerických odhadů ruské ztráty ve válce na Ukrajině, ovšem jen za prvních pět měsíců tohoto roku.
Snahy o rekrutaci mezi veřejností se v posledních měsících zintenzivnily poté, co ruská armáda zaznamenala velké ztráty v tvrdých bojích na východě Ukrajiny, a současně z důvodu plánů Kyjeva zahájit dlouho očekávanou protiofenzivu.
Po zářijové částečné mobilizaci, která přiměla desítky tisíc ruských mužů k útěku ze země, aby se vyhnuli odvodu, úřady možnost druhé mobilizace odmítají a místo toho se snaží získat dobrovolníky, popsala agentura Reuters.
Kampaň míří na vlastenectví i mužnost
Nezávislý web Novaja Gazeta Europe poznamenal, že na ruských sociálních sítích VKontakte a Odnoklassniki se objevily desítky tisíc příspěvků propagujících armádu. V těchto inzerátech se často opakoval motiv mužnosti.
Ministerstvo obrany v Moskvě zveřejnilo video s výzvou, aby se Rusové vzdali civilního zaměstnání ve prospěch smlouvy s armádou. Na videu vystupují hlídač supermarketu, instruktor fitness a taxikář - všichni jsou zjevně rozčarováni civilním životem a po vstupu do armády nacházejí naplnění.
Spot provázel slogan: „Jsi opravdový muž! Buď jím!“
'Be a real man'
— AFP News Agency (@AFP) April 26, 2023
Tapping into Russia's macho culture, Moscow has launched an aggressive military recruitment campaign complete with videos and ubiquitous billboards as Kyiv gears up for a counter-offensive after months of stalemate in Ukrainehttps://t.co/XaaLJm98eY pic.twitter.com/3f4oESvATz
„Důvodem, proč se maskulinita objevuje v různých druzích reklam (ať už jde o nábor do armády, nebo o politické reklamy), je to, že ji každý hned pochopí,“ vysvětlila politoložka Valerie Sperlingová působící na Clark University. Muži podle ní mají pocit, že mohou bojem v armádě naplnit svou genderovou roli.
„Můj předpoklad je, že tato kampaň nevygeneruje dostatek lidí. Nakonec možná budou muset provést další mobilizaci,“ řekl koncem minulého měsíce vojenský expert Michael Kofman v podcastu War on the Rocks.
Vedle rozsáhlé kampaně sahá ruský režim i po dalších prostředích, jak řady armády rozšířit. Již minulý rok povolil žoldnéřské Vágnerově skupině provádět nábor mužů ve věznicích, podobný krok nyní plánuje i ruská armáda (psali jsme zde).
V dubnu 2023 také ruský parlament usnadnil nábor nových příslušníků armády a výrazně ztížil možnost vyhnout se odvodu tím, že schválil legislativu, podle níž se povolávací rozkazy začaly doručovat on-line.