Článek
Mladí Evropané jsou ve srovnání se starší generací v rámci snahy chránit planetu ochotnější výrazně měnit životní styl, jenom menší změny jsou naopak ochotnější dělat starší generace. Tak zní podle Guardianu hlavní poselství průzkumu, který pro britský deník vypracovala společnost YouGov letos v srpnu ve Velké Británii, Francii, Německu, Dánsku, Švédsku, Španělsku a Itálii.
Z průzkumu vyšlo, že obecně jsou napříč věkovými kategoriemi nejpopulárnější menší změny jako například zvýšení množství zeleně ve vlastním domě, nakupovat jen sezónní ovoce a zeleninu či nekupovat produkty zabalené do jednorázových plastů.
V grafu můžete vidět, že tyto menší změny o něco výrazněji podporuje starší generace. V ochotě dělat výraznější změny životního stylu je tomu naopak a rozdíly jsou ještě větší.
Například 28 % lidí z věkové skupiny 18 až 24 let a 30 % ze skupiny 25 až 34 uvedlo, že už upravili, nebo jsou ochotni v budoucnu upravit své rodičovské plánování a kvůli změně klimatu snížili nebo sníží plánovaný počet dětí. U starších generací se k takovému kroku stavěla pozitivně méně než pětina dotázaných. Dá se ovšem předpokládat, že řada z nich už plánovaného počtu dětí dosáhla.
Značný rozdíl se projevil i v otázce dopravy. Ochotu vzdát se ježdění autem potvrdilo 54 % dotázaných mezi 18 a 24 lety, přičemž ze skupiny nad 65 let by se s veřejnou dopravou, chůzí či cyklodopravou spokojilo 45 % dotázaných. Elektrické auto si je ochotno pořídit z nejmladší skupiny 41 %, zatímco z nejstarší jen 21 % dotázaných.
V otázce aut Guardian pozoroval značné rozdíly i mezi jednotlivými zeměmi. Vzdát se řízení je podle průzkumu ochotno 58 % dotázaných Francouzů, 57 % Italů, 56 % Němců, 40 % Britů, 39 % Švédů a 35 % Dánů.
Jen 21 % zástupců skupiny 18 až 24 let napříč zeměmi je ochotno přestat, nebo už přestalo jíst maso a mléčné výrobky. To je ale pořád o dost víc než v ostatních skupinách – z lidí mezi 55 a 64 lety reagovalo pozitivně jen 17 % dotázaných a v nejstarší skupině pouze 13 %. Nejmladší skupina měla kromě toho také nejvyšší podíl lidí ochotných připlatit si za letenky (30 %) a nakupovat jen v second handech (35 %).
Mladší generace také častěji podporují radikálnější politická rozhodnutí. Například zákaz prodeje benzinových a naftových vozů by bylo ochotno podpořit 46 % lidí z nejmladší skupiny, zatímco ve skupině 55 až 64 už jen 28 % a nad 65 let 22 % lidí.