Hlavní obsah

McDonald's má nové logo a Lada bude bez airbagů. Tak Rusové pociťují sankce

Foto: Profimedia.cz

Překrývání loga bývalého McDonald's v Moskvě.

V neděli by se mělo v Rusku otevřít 15 restaurací, které dříve působily pod značkou McDonald's. Budou mít jiný název, ale podobnou nabídku.

Článek

„Jevgenij se v neděli vrací do práce. V rámci příprav ze svého trička sejmul známé ‚M‘ a na své firemní bundě toto logo přelepil ruskou vlajkou,“ uvádí článek New York Times (NYT) o dosavadním dopadu sankcí na Rusy. „Bude to to samé. Jen se to bude jinak jmenovat,“ popsal podle deníku zaměstnanec svá očekávání.

Příběh amerického fastfoodového řetězce je jedním z těch, které ukazují, že dopad sankcí vyhlášených v reakci na ruskou invazi Ukrajiny na každodenní realitu lidí v Rusku nemusí být tak rychlý a závažný, jak se zprvu čekalo.

Vedení McDonald's stažení oznámilo v květnu, načež všech 840 ruských poboček koupila ruská ropná firma. Nedávno restaurace zveřejnila nové logo a již v neděli má otevřít prvních 15 restaurací. „Skoro všechny ingredience byly dovážené z Ruska, takže restaurace mohou dál servírovat většinu z původní nabídky,“ řekl podle NYT zaměstnanec z jedné z moskevských restaurací.

Logo ruského fastfoodového řetězce:

Ačkoliv se ještě neví, jak se bude síť restaurací nově jmenovat, v ruských médiích se tento týden objevily detaily z nabídky, které vesměs potvrzují to, co řekl Jevgenij. Řada nabízených jídel se jen přejmenuje, tedy například „McToast“ bude jen toast, McMuffin bude jen muffin a tak dále.

Do snídaňové nabídky by mělo přibýt víc variací vajíček, omelet a palačinek, zatímco burgery jako například Big Mac nebo Big Tasty z nabídky zmizí nejen kvůli právům na název, ale i kvůli receptu na omáčky.

Ruská média ale uvádí, že burgery se nejspíš v brzké době vrátí. Firma si v poslední době zažádala o registraci názvů „To je ono“, „Přesně ono“ a tak dále, které zřejmě chystá použít na nové ruské verze amerických burgerů.

Návrat restaurací podle NYT podtrhuje „překvapivou odolnost ruské ekonomiky proti jednomu z největších návalů sankcí, jaké kdy Západ uvalil“. „Po třech a půl měsících války je jasné, že sankce a rozhodnutí západních společností dobrovolně odejít z Ruska nedokázaly úplně rozložit ekonomiku a vyvolat odpor společnosti proti Putinovi,“ stojí v článku.

Regály v ruských obchodech podle NYT většinou nejsou prázdné díky zásobám ve skladech i alternativním dovozům ze zemí jako je například Turecko nebo Kazachstán.

Druhým dechem nicméně deník dodává, že hlubší a širší dopady sankcí se samozřejmě teprve projeví, a nedostupnost konkrétních věcí, jako je třeba Big Mac, pravděpodobně, nebudou tím největším problémem.

Ostatně už teď některé snahy ruských firem udělat si vše „po svém“ naráží na problémy. NYT zmiňuje příklad nového modelu Lada Granta – automobilu, který se dřív vyráběl ve spolupráci s francouzskou automobilkou Renault. Ten nově nebude k dispozici s airbagy, ABS brzdami a moderními měřidly znečištění.

Jen kvůli odchodu západních firem může být podle ruského Centra strategických studií (CSR) ohroženo až osm milionů pracovních míst napříč různými odvětvími. Celkem dva miliony lidí podle analýzy zahraniční byznys v Rusku zaměstnával přímo a další čtyři až šest milionů lidí na něj bylo nepřímo napojeno.

Související témata:

Doporučované