Hlavní obsah

Loď novozélandského námořnictva se potopila, protože nikdo nevypnul autopilota

Foto: Profimedia.cz

Potápěč už potopené lodi HMNZS Manawanui novozélandského námořnictva.

Průběžná zpráva o říjnové katastrofě uvádí, že „autopilot lodi HMNZS Manawanui nebyl vypnutý, když měl být“.

Článek

Podle předběžných závěrů vojenského vyšetřovacího soudu způsobila nedávnou katastrofu novozélandské lodi HMNZS Manawanui řada lidských chyb. Informoval o tom web The Guardian.

Loď novozélandského námořnictva najela na útes u pobřeží Samoy, kde se vznítila a potopila. Posádka lodi si totiž neuvědomila, že má zapnutý systém autopilota, a domnívala se, že se na lodi pokazilo něco jiného. Posádka se „mylně domnívala, že její neschopnost reagovat na změny směru byla důsledkem selhání ovládání trysek,“ uvedl náčelník námořnictva kontradmirál Garin Golding v pátečním prohlášení.

Nikoho navíc nenapadlo zkontrolovat, zda je loď pod ručním řízením, když udržovala kurz směrem k pevnině, uvádí se ve shrnutí první zprávy vyšetřování zveřejněné v pátek. Celá zpráva zatím veřejně dostupná není. „Přímou příčinou ztroskotání byla určena série lidských chyb, které znamenaly, že autopilot lodi nebyl odpojen, když měl být,“ dodal Golding.

Všech 75 lidí na palubě plavidla se podařilo bezpečně evakuovat, než se loď potopila asi kilometr od pobřeží Upolu na Samoi. HMNZS Manawanui byla jednou z pouhých devíti lodí novozélandského námořnictva a byla první, kterou země ztratila od druhé světové války.

Očekává se, že soudní vyšetřování bude pokračovat až do prvního čtvrtletí příštího roku. Golding uvedl, že vzhledem k tomu, že jako příčina byla identifikována lidská chyba, bude po skončení vyšetřování zahájen disciplinární proces.

„Chci ujistit novozélandskou veřejnost, že se z této situace poučíme a že je na mně jako na veliteli námořnictva, abych si získal zpět vaši důvěru,“ řekl Golding.

Doporučované