Článek
Přes 5 tisíc letadel, která od roku 2019 přistála na britských letištích nebo z nich odletěla, nepřeváželo žádné pasažéry. V dalších 35 tisících komerčních letů bylo obsazeno méně než 10 procent sedadel. Na základě dat Úřadu pro civilní letectví o tom informoval deník The Guardian.
V jednom čtvrtletí například britské letiště Luton opustilo celkem 62 zcela prázdných letadel, která měla namířeno do Polska. V dalším čtvrtletí zase letiště Heathrow zaznamenalo 663 prázdných letů, které mířily do USA nebo se z nich vracely. Obě čísla pocházejí z období pandemie covidu-19.
Klimatičtí aktivisté označili zjištění za šokující. Uvedli, že je třeba zavést daň z leteckého paliva, a odradit tak letecké společnosti od zbytečného vypouštění emisí. Kriticky se k „letům duchů“ v minulosti vyjádřila také britská vláda, která uvedla, že jsou „škodlivé pro životní prostředí“.
O jak velký klimatický problém se jedná, ilustruje například skutečnost, že letecká doprava produkuje více emisí oxidu uhličitého za hodinu než jakákoli jiná spotřebitelská aktivita.
Proč aerolinky vypravují lety bez pasažérů, zůstává nejasné. Letecké společnosti, jež jako jediné znají pravý důvod, zpravidla nezveřejňují data, která by tyto praktiky pomohla vysvětlit. Klimatičtí aktivisté proto volají po větší transparentnosti leteckého průmyslu.
Jak otázka změny klimatu rezonuje u nás
Změna klimatu probíhá a měli bychom s ní něco dělat. Pomoci by k tomu mohl Green Deal, i když v blízké budoucnosti přinese zhoršení ekonomické situace. A nejlepší řešení by bylo masivně investovat do zelených technologií.
Taková zjištění vycházejí z průzkumu STEM a Institutu 2050 Česká (ne)transformace 2022, který se letos v květnu ptal více než dvou tisíc obyvatel České republiky starších 18 let.
„Zveřejnění těchto údajů je krok správným směrem, ale potřebujeme více transparentnosti, abychom pochopili, proč tyto neefektivní a znečišťující praktiky pokračují. A abychom mohli hnát k odpovědnosti hlavní viníky z řad leteckých společností,“ okomentoval nejnovější zjištění Tim Johnson z Federace pro životní prostředí v letectví.
Podle deníku The Guardian by mohla být jedním z důvodů tolika prázdných letadel snaha leteckých korporací zachovat si vyhrazené „sloty“ (časy, ve kterých se letadlo může pohybovat na letišti, pozn. red.). Podle běžných pravidel musejí aerolinky na trase provozovat 80 procent letů, jinak o sloty přijdou. Tato praxe ovšem byla v době vrcholící covidové pandemie pozastavena.
Samy letecké společnosti uvádějí, že „lety duchů“ mohly vzniknout v rámci potřeby přesunout některá letadla na jiná místa nebo v souvislosti s repatriací obyvatel během pandemie.
Některé aerolinky namítají, že prázdné lety vznikly v důsledky dopravování zásob souvisejících s covidem-19. Podle Úřadu pro civilní letectví ale bylo od roku 2020 vypraveno jen zanedbatelné množství letů tohoto druhu.
Z dat vyplývá, že vypravování letadel bez pasažérů nebylo výrazně ovlivněno dopady pandemie na leteckou dopravu. Počet zcela prázdných letů se totiž od začátku zavedení cestovních omezení na začátku pandemie nezměnil – od roku 2019 zůstal na konstantní úrovni 130 měsíčně.
„Vypuštění desítek tisíc prázdných nebo téměř prázdných letadel do vzduchu v době klimatické krize je obrovským plýtváním penězi a zbytečným zdrojem emisí. Je to výsměch snahám lidí o snížení vlastních emisí. Pokud to leteckým společnostem dává obchodní smysl, je s jejich obchodním modelem něco velmi špatně,“ uvedla Anna Hughesová z britské skupiny Flight Free UK, která se věnuje dopadům letecké dopravy na klima.
Britské ministerstvo dopravy slíbilo, že se spojí s Úřadem pro civilní letectví a do budoucna bude usilovat o větší transparentnost v otázce neobsazených letů.