Článek
Generální ředitel letecké společnosti Ryanair Eddie Wilson se omluvil za incident, který se stal 10. června na palubě letu z italské Boloně do Tel Avivu, píše server National. Jedna z letušek se údajně opakovaně zmiňovala o cílové destinaci letu jako o Palestině. Když ji několik pobouřených cestujících upozornilo, že Tel Aviv se nachází v Izraeli, nepřestala a dále mluvila v italštině a angličtině o Palestině.
„Nekoupili jsme si letenky, abychom se zabývali protisionistickými názory,“ uvedl jeden z cestujících. Letuška na to údajně odvětila, že chtěla pouze oznámit, že „Tel Aviv je v Palestině“.
Rozčílení cestující se snažili letušku vyfotografovat. Na to letuška údajně reagovala tak, že jednomu cestujícímu, který se snažil na fotografii zabrat i její jmenovku, vyhrožovala, že ho po přistání nechá zatknout.
„Je naprosto nepřijatelné, aby při letu z Itálie do Tel Avivu člen personálu společnosti Ryanair opakovaně propagoval svou vlastní politickou ideologii nad fakty tím, že uvedl, že dotyčný let přistává v Palestině, a nikoliv v Izraeli,“ uvedla pro server World Israel News Jackie Goodallová, výkonná ředitelka Ireland Israel Alliance.
Použití názvu Palestina místo současného Izraele totiž představuje neuznání židovského státu a většina Izraelců ho považuje za velmi provokativní, jak vysvětluje BBC. I proto se ozvalo mnoho nespokojených a pobouřených Izraelců. Někteří komentátoři izraelských médií dokonce vyzvali k bojkotu letecké společnosti.
If @RyanAir considers Tel Aviv to be in Palestine then perhaps they should only do business with the Palestinian Authority. Israel and Israelis can make their own way to and from the Jewish state. https://t.co/nDQo8N6jcw
— SimonWiesenthalCntr (@simonwiesenthal) June 13, 2023
Podle generálního ředitele letecké společnosti se „stoprocentně jedná o nevinný omyl“. Pro židovskou lidskoprávní skupinu Simon Wiesenthal Center uvedl, že napsal izraelskému velvyslanci v Irsku a ujistil ho, že Izrael je pro irskou společnost Ryanair „důležitým partnerem“.
„Plánujeme v Izraeli investovat, abychom zvýšili provoz a konektivitu jak pro Izraelce cestující do Evropy, tak abychom do Izraele přivedli tolik potřebný cestovní ruch,“ řekl.
Rabín Abraham Cooper, zástupce Simon Wiesenthal Center, uvedl, že by ho zajímalo, „jak by reagovala společnost Ryanair, kdyby její letuška na letu do Dublinu několikrát oznámila, že cestující brzy dorazí do Spojeného království“.
Právě Simon Wiesenthal Center napsalo stížnost společnosti Ryanair s tím, že se k němu dostalo „mnoho stížností“ na tento incident. Teprve poté ředitel společnosti vydal svou omluvu.