Článek
„Proč by si někdo kupoval lístky na vlak z Londýna do Barcelony za 384 eur, když jsou dostupné letenky směšně levné od 12,99 eura?“ pokládají si řečnickou otázku výzkumníci v nově publikované studii zveřejněné ve čtvrtek organizací Greenpeace.
V ní poukazují na to, že přestože jsou známé dopady letecké dopravy na životní prostředí, v Evropě je tato metoda cestování stále výrazně levnější, a proto i populárnější než cestování vlakem, které je navíc delší.
Vlaky se spíše nevyplatí
Výzkumníci ve zveřejněné studii analyzovali 112 tras spojujících různá evropská města leteckými spoji nebo vlaky v průběhu devíti dnů. V 79 případech se ukázalo, že jsou spoje letadlem v průměru dvakrát levnější než ty vlakové.
V polovině z 23 případů, kdy se ukázalo, že je cesta vlakem levnější, šlo o cesty standartním vlakem. Ve zbytku případů byla vlaková spojení velmi špatná nebo pomalá (Tallinn–Riga, Varšava–Lublaň).
Studie uvádí, že při nákupu lístků v den odjezdu mohou být ceny až třicetkrát vyšší, jako v případě trasy Barcelona–Londýn. Významný rozdíl byl zaznamenán i na trasách Londýn–Bratislava (15,5krát), Budapešť–Brusel (12,5krát) nebo Řím–Vídeň (10,5krát).
Nákup lístků v předstihu nebo několik dnů před plánovanou cestou výhodou při nakupování jízdenek není, uvádí dále studie.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
Zatímco největší rozdíl v cenách jízdenek a letenek je patrný především v zemích západní Evropy (Francie, Velká Británie, Španělsko, Belgie), cesta vlakem je oproti letadlu často levnější v zemích střední nebo východní Evropy. Je to ale často na úkor rychlosti, frekvence, spojení a služeb.
Česká republika
Studie analyzovala také sedm tras z území České republiky. Ve dvou případech byly letenky výrazně levnější než jízdenky (Praha–Brusel, Praha–Milán). Naopak trasy do Budapešti, Košic nebo Záhřebu se ukázaly levnější vlakem.
Téměř vždy je také levnější vlak na trase Praha–Berlín nebo naopak. Způsobené je to tím, že mezi oběma metropolemi není v provozu pravidelný letecký spoj, uvádí studie.
Létání se podle Greenpeace vyplatí finančně i na krátkých trasách, které jsou považované za vysoce efektivní, pokud jsou absolvovány vlakem (Amsterdam–Londýn, Londýn–Edinburgh, Toulouse–Paříž).
Nejlevnějšími dopravci, kteří podle Greenpeace používají „neférové a agresivní cenové strategie“ jsou easyJet, Ryanair, Wizz Air nebo Volotea. Nejlevnější identifikovaná letenka se pohybovala cenově kolem 10 eur.
„Letenky za 10 eur jsou možné jen díky tomu, že ostatní, například zaměstnanci a daňoví poplatníci, platí skutečné náklady,“ řekla Lorelei Limousinová, pracovnice Greenpeace, která se věnuje klimatickým kampaním. „V zájmu planety a lidí musí politici jednat, aby tuto situaci změnili a umožnili cestování vlakem jako cenově dostupnější variantu,“ řekla pro britský deník The Guardian.