Hlavní obsah

„Letadla duchů“ nad Evropou: Aerolinky vypravují téměř prázdné lety

Foto: Profimedia.cz

Německá společnost Lufthansa vyzvala členské státy EU, aby rozvolnily pravidla pro tzv. sloty.

Varianta omikron zpomalila leteckou dopravu v již tak slabé zimě. Někteří dopravci se potýkají s téměř prázdnými lety. Letecké společnosti v EU doufají, že jim Brusel uleví. Bojí se, že přijdou o zamluvené časy odletů a příletů.

Článek

Letecké společnosti v Evropě požadují zmírnění pravidel týkajících se vzletových a přistávacích časových oken - tzv. slotů. Nařízení EU o letištních časech totiž stanoví, že letecké společnosti musí sloty využívat, aby si je udržely.

K udržení slotu musely společnosti v zimním období podle Evropské komise (EK) provést alespoň 50 procent letů každého jednotlivého slotu v každém dni v týdnu. Tlak na udržení slotů znesnadnil leteckým společnostem rušení letů tak moc, že letadla v některých případech létala téměř nebo zcela prázdná.

Lufthansa žádá o flexibilnější přístup

Německá společnost Lufthansa, do které patří dceřiné aerolinky Brussels Airlines, Austrian Airlines, Swiss Airlines a Eurowings, vyzvala všechny členské státy EU, aby kvůli výjimečné pandemické situaci udělaly z pravidel pro vzlety a přistání výjimky. Doslovně Lufthansa požádala o „flexibilitu pro současný letový řád“.

V současné době Lufthansa snížila počet letů v zimní sezoně na 33 000, ale stále bude potřebovat 18 000 letů, aby splnila požadavek na využití slotů. Její dceřiná společnost Brussels Airline bude muset uskutečnit 3000 letů.

„Zmíněné lety nejsou žádné prázdné lety nebo lety duchů, jsou to všechno normální lety, otevřené k rezervaci pro cestující a také pro náklad. Nyní je u těchto 18 000 letů vidět slabá poptávka. Provozovat je nicméně musíme, abychom si podle současných pravidel udrželi sloty,“ řekla webu Deutsche Welle (DW) mluvčí společnosti Lufthansa Sandra Courantová.

Podle Lufthansy by se Evropská komise měla zasadit o jednotná pravidla, aby se zbytečným letům předcházelo. „Letectví se stále ještě nenormalizovalo. Vzhledem k vývoji nových variant koronaviru a z toho plynoucích omezení cestování je situace stále nestabilní, takže výjimky jsou stále nutné,“ uvedla Courantová.

Předpisy v EU jsou přísnější než v téměř všech ostatních zemích mimo Evropu.
Sandra Courantová, mluvčí Lufthansy

Courantová vyzvala k vytvoření pravidel, která by byla flexibilní, proveditelná a jednotně uplatňovaná v celé Evropě. „Tímto způsobem lze předejít mnoha tisícům zbytečných letů s pouhými několika cestujícími na palubě,“ uvedla.

Lufthansa poznamenala, že vede úzká jednání s Evropskou komisí a německou vládou s cílem „najít společné řešení, které by dávalo smysl z ekonomického i ekologického hlediska“.

„Předpisy v EU jsou přísnější než v téměř všech ostatních zemích mimo Evropu. Například USA kvůli pandemii dočasně pravidla pro sloty pozastavily,“ argumentovala Courantová.

Zbytečné lety škodí životnímu prostředí

Zprávy o tom, že některé letecké společnosti musejí podnikat zbytečné cesty, aby splnily kvótu letištních časů, se nelíbí ochráncům životního prostředí.

Generální ředitel skupiny Lufthansa Carsten Spohr koncem prosince pro německá média uvedl, že zatímco v době pandemie se téměř ve všech ostatních částech světa našly výjimky šetrné ke klimatu, EU to stejným způsobem neumožnila.

Spohr uvedl, že současná pravidla jsou v rozporu s tím, čeho chtěla Evropská komise dosáhnout svým programem „Fit for 55“. Ten byl přijat v červenci 2021 s cílem splnit cíl EU snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů nejméně o 55 procent.

Systém funguje již dva roky

Hlavní mluvčí Evropské komise Eric Mamer v pátek pro DW uvedl, že rozhodnutí o snížení počtu slotů odsouhlasily všechny zúčastněné strany včetně leteckých společností. Ke schválení podle něj došlo před dvěma lety, kdy se počet letů kvůli pandemii drasticky snížil.

Mamer uvedl, že letecké společnosti měly v případě neočekávané události možnost odůvodněného nevyužití slotů stanovených v nařízení o letištních časech. To by znamenalo, že pokud by letecká společnost nemohla ze závažného důvodu naplnit svůj slot, byla by jí udělena výjimka a dopravce by si mohl svůj slot ponechat.

„Zatím jsem neviděl žádný důkaz, že by některá letecká společnost měla prázdné lety,“ dodal. Pokud by letecké společnosti létaly s prázdnými letadly, nebylo by to podle něj z rozhodnutí Komise, ale z obchodních důvodů letecké společnosti.

Wizz Air: Využijte slot, nebo se ho vzdejte

Generální ředitel Wizz Air Jozsef Varadi uvedl, že pokud společnost není schopna provozovat své sloty, měla by je dát k dispozici konkurentům. Dodal, že pravidla pro sloty by se neměla měnit, aby chránila starší letecké společnosti.

„Byli bychom schopni tyto sloty provozovat na letištích s omezeným provozem, tak proč jsou chráněny ve prospěch starších dopravců, kteří je nejsou schopni provozovat, protože jsou neefektivní?“ řekl Varadi nedávno v rozhovoru pro agenturu Reuters.

Varadi, který stojí v čele společnosti Wizz Air od jejího založení v roce 2003, uvedl, že uvolnění pravidel svým způsobem „narušuje trh“, protože chrání starší dopravce, kteří se snaží naplnit letadla před levnějšími konkurenty, již mohou prodat všechna místa.

Generální ředitel společnosti Ryanair Michael O'Leary mezitím obvinil společnost Lufthansa, že zneužívá obavy o klima k potlačení konkurence.

„Namísto provozování prázdných letů jen proto, aby mohla blokovat sloty, by měla Lufthansa uvolnit místa na těchto letech do prodeje za nízké ceny a odměnit tak německé a evropské daňové poplatníky, kteří ji během pandemie dotovali miliardami eur,“ uvedl O'Leary v prohlášení.

Doporučované