Článek
Autoportrét holandského malíře Vincenta van Gogha byl před zaměstnanci Národní umělecké galerie Skotska i veřejností skrytý na zadní straně plátna přes 50 let.
„Bylo to tak napínavé,“ popsala své emoce při objevu podobizny holandského malíře seniorní restaurátorka galerie Lesley Stevensonová. Podle ní i dalších expertů přidává nalezení obrazu další díl skládačky tajů autorova života.
Experti van Goghův autoportrét objevili na zadní straně jednoho z jeho raných děl – Hlava rolnické ženy (Head of Peasant Women). A to když obraz připravovali na chystanou výstavu o francouzském impresionismu. Přestože se van Gogh mezi francouzské impresionisty neřadí, sám většinu svého uměleckého života strávil ve Francii, a proto ho kurátoři do expozice zařadili.
Vincent Van Gogh: Hidden self-portrait discovered by X-ray
— Mark Rees (@reviewwales) July 14, 2022
"Experts at the National Galleries of Scotland made the find when the canvas was X-rayed before an exhibition."https://t.co/uaADxndXe9 #art pic.twitter.com/ORKjJXlGEy
Van Goghův autoportrét odhalili pod vrstvou kartonu a lepidla za pomocí rentgenu. Její stáří odhadují až na 100 let.
„Nic moc jsme neočekávali,“ řekla k ohledávání „skromného malého obrazu“ Stevensonová, kterou nález mile překvapil, a zdůrazňuje jeho hodnotu pro Skotsko.
Podobizna ženy patří mezi jednu z van Goghových raných prací z doby, kdy malíř pobýval na jihu Nizozemska ve městě Nuenen (od prosince 1883 do listopadu 1885). Tam studoval práci venkovanů a sbíral inspiraci pro jedno ze svých nejslavnějších raných děl – Jedlíky brambor z roku 1885.
Autoportrét podle odborníků vznikl až po portrétu rolnické ženy. Přesněji v době, kdy se van Gogh přestěhoval do Paříže a setkal se s vlivem francouzských impresionistů, uvádí britský server BBC.
Podrobnější výzkum obrazu naznačil, že patří do série experimentálních portrétů namalovaných na zadní straně obrazů z jeho pobytu v Nuenenu. Podobných existuje dalších pět. Vystavené jsou ve van Goghově muzeu v Nizozemsku, informuje britský server The Guardian. Odborníci se domnívají, že van Gogh maloval z obou stran, aby ušetřil.
15 let po malířově smrti si obraz zapůjčilo amsterdamské muzeum Stedelijk. Právě tam pravděpodobně došlo k tomu, že bylo plátno před zarámováním přilepeno na karton. Stranu s van Goghovým portrétem pravděpodobně zakryli, jelikož byla méně dodělaná, dodává BBC.
Zaměstnanci skotské galerie tak momentálně pracují na tom, jak lepidlo z plátna sundat, aniž by poškodili obraz. „Je to jako krok do neznáma,“ říká Stevensonová. „Výzvou bude odstranění lepidla z vrstev olejové barvy a využití rozdílu v rozpustnosti lepidla na živočišné bázi a olejové bázi,“ dodává.