Článek
Kritiky oceňovaný seriál Bratrstvo neohrožených, kultovní detektivní seriály Kriminálka New York či Beze stopy nebo romantická komedie Až tak moc tě nežere. To je jen výběr hollywoodských filmů a televizních seriálů, kde hraje i Peter O'Meara. Původem irský herec žije v Los Angeles a desítky let natáčí s americkými produkcemi.
Když letos v červenci vyhlásily americké herecké odbory stávku, přestali herci pracovat a všechny plánované a roztočené projekty se tak zastavily (více zde). Podobně jako další tisíce hollywoodských herců tak na dobu neurčitou přišel o práci i O'Meara.
Jak ho stávka ovlivnila a jestli má podle něj smysl, popsal v exkluzivním rozhovoru pro Seznam Zprávy.
Herci se ke stávce scenáristů proti hollywoodským studiím přidali letos v červenci. Tím pádem ale přišli o zdroj obživy - nemohou natáčet ani propagovat hotové filmy. Jak konkrétně stávka zasáhla vás?
Zatím mám štěstí, že nemusím hledat jinou práci. Pokud ale brzy nedojde k dohodě (mezi odboráři a studii), pak se mi může stát, že budu muset z Los Angeles odejít nebo se dokonce úplně odstěhovat.
Peter O'Meara
- Peter O'Meara se narodil 27. října 1969 v Irsku, vystudoval Trinity College v Dublinu.
- Strávil mnoho let na evropských divadelních jevištích: v Královské shakepearovské společnosti, v Národním divadle v Londýně nebo v The Abbey Theatre v Dublinu, kde získal i nominace na herecká ocenění, uvádí filmová databáze IMDB.
- O'Meara se objevil například jako jeden z rytířů v několika epizodách seriálu HBO Soumrak templářů, který se natáčel i v Česku.
- Zahrál si také po boku Jasona Momoy v seriálu Frontier: V kůži nepřítele z produkce Netflixu nebo ve válečném dramatu Bratrstvo neohrožených.
- Kromě hollywoodských produkcí natáčí také v rodném Irsku, objevil se například v oceňovaném dramatickém seriálu Love/Hate.
Důvodů, proč se ke stávkám přidaly i herecké odbory, je několik. Především ale kvůli špatným podmínkám, ve kterých herci pracují. Jaká je vaše zkušenost?
V minulosti jste za účinkování v televizním seriálu měli předem zaručený honorář za výkon a potom tantiémy za odvysílání v různých zemích. Streamovací služby ale všechno změnily.
V současnosti dostane umělec od Netflixu minimální honorář předem a tantiémy nedostane žádné nebo minimální. Právě snížení spravedlivých odměn pro interprety ze strany streamovacích služeb je jedním z hlavních důvodů pro zapojení herců do stávky.
Bylo tedy podle vás nutné do ní vstoupit?
Stávku vnímám jako velmi potřebnou. V sázce je budoucnost živobytí hereckých profesionálů. Otázky ohledně spravedlivého odměňování všech umělců je třeba řešit nyní, kdy se vyvíjí nejnovější technologie, jako je umělá inteligence, která začíná herecké řemeslo narušovat.
Jen ohledně AI by podle mého názoru měla vzniknout férová pravidla.
Za co bojují herci?
- Probíhá jejich nahrazování umělou inteligencí. „Optimalizují se tak některé procesy v postprodukci. To znamená, že herci nejsou potřeba tolik, neproplatí se jim tolik natáčecích dnů. A v případě komparzu se dá mluvit o vyloženě predátorských taktikách,“ uvedl před časem pro Seznam Zprávy publicista Václav Rybář.
- Špatné podmínky. „Herci menších rolí nebo komparzisté mnohdy musejí přistupovat na velmi nevýhodné podmínky. A to i proto, že často nejsou v odborech. Ve smlouvách je tak po nich běžně žádáno, aby dali svolení ke kompletní digitalizaci své podoby, a to často na dobu neurčitou… Studia tak mohou komparzisty nebo postavy stojící v pozadí (s využitím softwaru, pozn. red.) zrecyklovat i pro budoucí projekty, za které hercům nezaplatí.“
- Neúměrné honoráře vůči inflaci. Komparzisty pak – zejména v době zvýšené inflace – trápí i výše honorářů. Týká se to nicméně až 90 % všech herců, kteří v Hollywoodu působí. Jejich roční průměrný příjem je zhruba 26 tisíc amerických dolarů, a mají tak nárok na podporu státu, např. ve formě stravenek. Většina z herců tak musí mít prací víc, jinak si nevydělají ani na nájem.
Vy žijete v Los Angeles a jste tedy ve středu všeho dění. Jak stávky probíhají?
Před každým studiem se denně shromažďují skupinky lidí s transparenty a volají po lepších podmínkách. Atmosféra je dobrá a veselá. Víme, že společně bojujeme proti zbytečné korporátní chamtivosti. Jsme jednotní v tom, že chceme, aby se podmínky zlepšily a s herci bylo zacházeno lépe.
Jde o to dělat lepší byznys, ale pro všechny.
Co nejdříve chtějí situaci, i ve váš prospěch, vyřešit i kalifornští politici. Podpořila vás například starostka Los Angeles Karen Bassová nebo guvernér Gavin Newsom. Oba se shodli, že je obnova zábavního průmyslu zásadní pro ekonomiku města. Jaká je tedy teď v Los Angeles atmosféra?
Město teď působí velmi zvláštně. Stávky přišly velmi brzy po pandemii covidu-19 a lidé už jsou vyčerpaní.
Finanční zátěž a strach, co stávky přinesly, jsou značné pro všechny herce a především ty, co mají rodiny. Život v LA je velmi drahý a školy nebo zdravotní péči si herci platí sami z vlastní kapsy.
Zásadní změnu nicméně vnímáme už v posledních deseti až dvaceti letech, kdy jsme svědky toho, že se spousta televizních seriálů a filmových produkcí přesouvá mimo Kalifornii - do cenově dostupnějších států USA, Kanady nebo některých částí Evropy.
Kdo vede stávkující herce?
Od populárního sitcomu k odborářce zodpovědné za osud 160 tisíc amerických herců. Fran Drescherová ve čtvrtek definitivně vyrazila do boje proti vlivným filmovým studiím a streamovacím platformám. Žádá lepší podmínky pro herce.
Hereckým odborům vyjádřily podporu i některé nejslavnější hollywoodské celebrity. Je to pro vás důležité?
„Slavní“ herci jsou také jen herci. Nejsou imunní vůči těžkostem, se kterými se všichni potýkáme. Kromě toho, že hrají, tak také tvoří scénáře, vyvíjí vlastní materiály nebo produkují.
Spousta slavných lidí se nicméně bojí studiím postavit. Mají obavy z možné odvety po skončení stávky. I proto jsou odbory tak důležité. Obecně je ale povzbudivé vidět, že na naši podporu vystoupila i některá velká jména. Ale bylo by skvělé, kdy jich bylo ještě víc.