Článek
Videem nazvaným „Italia, Open to Meraviglia“ (Itálie, otevřete se zázraku) provází „influencerská verze“ Venuše z obrazu Sandra Botticelliho.
Symbol italského umění v reklamně nosí minisukni, jí pizzu a ukazuje divákům nejznámější turistické atrakce v zemi.
Má to ale háček.
Komunikační skupina Armando Testa, která si za kampaň vábící turisty na krásy Itálie naúčtovala devět milionů eur, použila záběry ze sousedního Slovinska. Informoval o tom list The Guardian.
Kritiku i výsměch si na sociálních sítích vysloužila už samotná moderní interpretace Venuše.
Historik umění Tomaso Montanari označil v deníku Il Fatto Quotidiano kampaň za „groteskní“ a „obscénní“. Podle něj jde jen o plýtvání penězi.
Pomyslným hřebíčkem do rakve celé kampaně byl několikasekundový záběr mladých lidí, kteří se usmívají na sluncem ozářené terase a popíjejí víno.
Nove milioni di euro. Quanti precari del patrimonio culturale ci si potrebbero assumere? Quanti documenti antichi dei nostri archivi di Stato restaurare? Quante chiese curare, e riaprire? Quanti piccoli musei riallestire? E invece no… #opentomeravigiia https://t.co/7cZ0IL6tSC
— Tomaso Montanari (@tomasomontanari) April 24, 2023
To, co je prezentováno jako typická italská scenerie, je ve skutečnosti terasa ve slovinském regionu Cotar, který leží poblíž italských hranic. Tomu podle pozorných diváků nasvědčuje i „typické italské víno“ s etiketou Cotar.
Sami autoři se ke kontroverzi nevyjádřili. Naproti tomu ministryně cestovního ruchu Daniela Santancheová z krajně pravicové strany Bratři Itálie označila kritiky videa za „snoby“ a uvedla, že zobrazení Venuše coby influencerky má za cíl přilákat mladé lidi.