Hlavní obsah

Jižní Korea bojuje s nízkou porodností. Mladí Korejci volí módu a cestování

Foto: Shutterstock.com

Podle průzkumu je pro Jihokorejce nejdůležitější věcí v životě materiální blahobyt. Ilustrační fotografie.

Porodnost v Jižní Koreji prudce klesá. Přesvědčit mnoho lidí ve věku 20 až 30 let, že rodičovství je lepší investice než stylové oblečení nebo luxusní restaurace, se politikům ve východoasijské zemi nedaří.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Jihokorejská vláda oznámila plán na vytvoření nového ministerstva, které by se zaměřilo na demografické otázky, poté, co klesající porodnost nedokázaly zvrátit ani desítky politických opatření. Informaci přinesla agentura Reuters.

Mezi opatření, která tamní vláda již testovala, patřily dotace na reverzní vasektomii, peněžní podpora rodin s novorozenci, bezplatné jízdy taxíkem nebo delší placené dovolené na péči o děti. Ani to ale mladým Korejcům nestačí.

28letá módní instagramerka a začínající zpěvačka Park Yeon se při rozhodování o výdajích řídí hlavně svými choutkami na oblečení a cestování. Na manželství a děti jí už mnoho peněz nezbývá. „Mám ráda YOLO (žiješ jen jednou),“ řekla Park Yeon, když prodávala svá trička Supreme na festivalu módy v soulské enklávě vysoké módy Seongsu-dong. „Poté, co se odměním, mi nezbývá dost peněz. Vdát se možná někdy budu chtít, ale být šťastná právě teď –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ to je důležitější, ne?“ uvedla pro Reuters.

Jižní Korea nadále překonává svůj vlastní rekord v nejnižší porodnosti na světě, která loni dosáhla nového minima. Sociologové dokonce tvrdí, že priority životního stylu Korejců jsou jiné než ve většině ostatních zemí. V průzkumu, který v roce 2021 provedl americký Pew Research Center mezi 17 vyspělými zeměmi a v němž se ptal, co činí život smysluplným, byla Jižní Korea jedinou zemí, kde byl materiální blahobyt hlavní odpovědí. Jinde byla hlavní odpovědí rodina nebo zdraví.

Jak ukázal loňský průzkum společnosti Morgan Stanley, Korejci mají díky svému vytříbenému vkusu největší výdaje na obyvatele za luxusní značky na světě a jsou horkou destinací pro největší luxusní značky. V průměru tamní lidé mezi 20. a 40. rokem života utrácejí více a méně šetří. Korejci ve věku 20 až 40 let také tvoří demografickou kategorii, která nejvíce utrácí v obchodních domech a hotelech nejvyšší kategorie.

Podle květnového průzkumu výzkumné společnosti PMI Co. jsou ovšem zdaleka nejčastějším důvodem, proč Jihokorejci nemají děti, finanční potíže. Přibližně 46 procent z 1800 respondentů z tohoto rozhodnutí vinilo buď nejistotu ohledně zaměstnání, nebo vysoké náklady na vzdělání.

Doporučované