Článek
Svůj odchod z Ruska či výrazné omezení svých aktivit v zemi oznámilo loni po zahájení ruské invaze na Ukrajinu přes 1000 velkých firem. Některé ale, jak poukazuje výzkum vedený profesorem Jeffreym Sonnenfeldem z americké Yaleovy univerzity, svůj slib dosud nesplnily.
Na prvním místě jakožto „ukázkový případ problému“ výzkum zmiňuje nizozemského výrobce piva Heineken. Firma v databázi univerzity původně dostala nejlepší stupeň hodnocení A, když loni v březnu oznámila, že Rusko opustí.
Dosud tam v podle zjištění, které univerzita systematicky získává od whistleblowerů, studentů pohybujících se v Rusku, korporátních dokumentů i médií, má sedm pivovarů a zaměstnává asi 1800 lidí. A nejen to. Heineken podle výzkumu navíc během 16 měsíců od ruské invaze rozjel nové značky a zvýšil podíl na trhu.
„Neopouští Rusko. Zdvojnásobují své úsilí,“ řekl k tomu CNN Steven Tian, ředitel výzkumu na univerzitním institutu CELI.
V reakci pro CNN firma uvedla, že válka na Ukrajině je „hrozná lidská tragédie“ a že společnost je „odhodlaná“ svému slibu odejít z Ruska dostát. Závisí to ale na schválení dohody o prodeji svého byznysu jiné společnosti ruskými úřady, ke kterému zatím nedošlo. Heineken také uvedl, že v „místních operacích pokračuje, aby ochránil živobytí svých lidí a vyhnul se bankrotu či znárodnění“.
Jak firmy daňovými odvody dotují ruský rozpočet
V první desítce západních firem, které v Rusku podnikají, je podle výšky loňských tržeb také německý řetězec Metro s hlavními akcionáři Danielem Křetínským a Patrikem Tkáčem.
Podle Sonnenfelda postup firmy „nedává smysl“ a není ničím jiným než „institucionální setrvačností nebo ideologickou arogancí“.
Jako další uvádí výzkum amerického giganta v oblasti cukrovinek a pečených výrobku Mondelēz. Firma, která vyrábí například sušenky Oreo, v Rusku nadále zaměstnává 3000 lidí a nevykazuje „žádné viditelné známky pokroku směrem k odchodu“ z Ruska.
V březnu loňského roku přitom společnost slíbila, že zastaví veškeré aktivity kromě těch naprosto nezbytných. Na výzvu CNN k reakci firma nereagovala.
Nadále dostupné jsou v Rusku podle výzkumu například i zmrzliny Cornetto a další produkty další velké západní firmy Unilever. Ta americké televizi svůj komentář rovněž neposkytla, odkázala místo toho na své prohlášení z letošního února, v němž odsuzuje ruskou agresi, ale poukazuje, že odchod ze země není jednoduchý, protože nechce předat svá aktiva vládě ani poškodit zaměstnance.
V Rusku kromě výše jmenovaných firem podle studie dále funguje například několik tabákových továren společnosti Philip Morris, prodávají se čokolády a krmivo pro mazlíčky od firmy Nestlé, pokračuje v činnosti řada amerických fast-foodových řetězců včetně třeba TGI Fridays a pronajímají se pracovní prostory v Moskvě skrze platformu WeWork.
Sonnenfeld ke zprávě dodal, že jeho záměrem není obviňovat společnosti z porušování zákonů, chce jen upozornit na to, že pokračováním v byznysu v Rusku firmy „porušují morální kodex a sebepoškozují své značky“.
Výzkum Yaleovy univerzity není první svého druhu. Na začátku toho měsíce například Kyjevská ekonomická škola upozornila na vzkvétající ruský byznys firmy Danone. Seznam Zprávy opakovaně zmapovaly i přetrvávající ruské působení českých firem a miliardářů (například zde, zde a zde).