Článek
/Od našeho zvláštního zpravodaje v Saúdské Arábii/
Na megalomanském projektu výstavby města Neom (fotogalerie zde), který oznámil saúdskoarabský korunní princ Muhammad bin Salmán, se mohou podílet i Češi. Jednou z firem, jejíž technologie by se v plánovaném městě budoucnosti mohla uplatnit, je Spaceti.
„Saúdská Vize 2030 spočívá v komplexní digitální transformaci prakticky všeho,“ upozorňuje Vasyl Bulyna, který je regionálním šéfem firmy pro oblast Blízkého východu a severní Afriky.
V oblasti Neom se staví velký průmyslový areál, v plánu je i turistická zóna a přes 170 kilometrů dlouhý obytný dům pro devět milionů lidí. Tam všude mohou být potřeba výrobky Spaceti, jež se zabývá digitální transformací kancelářských budov.
Saúdskoarabskou touhou je budovat tzv. chytré budovy a chytrá města: „Na saúdskoarabském trhu vidíme obrovský potenciál, ostatně jeden z našich posledních investorů je z této země,“ zmiňuje perfektní češtinou pan Bulyna, rodák z ukrajinského Užhorodu.
Společnost Spaceti, která funguje od roku 2016, si právě Saúdskou Arábii zvolila jako vstupní zemi pro svůj start v celém blízkovýchodním regionu. V chytrých budovách se mohou uplatnit mobilní aplikace, které uživatelům umožňují například vstup do budov nebo ovládání výtahů, aniž by potřebovali dodatečné magnetické karty.
Firma je také schopná sbírat data o využitelnosti kancelářských i parkovacích prostor, což může zákazníkům pomoci určit, o kolik mohou zmenšit prostory kvůli často využívané práci z domova.
Změny v Saúdské Arábii
Reportáž ze Saúdské Arábie, kam v minulých dnech zavítal ministr zahraničí Jan Lipavský, si přečtěte zde:
Čím by mohli přispět v Neomu, řeší lidé ze Spaceti se saúdskoarabskými úřady, konkrétně spolupracují s úřadem pro data a informace. „Zatím vybavujeme spíš už existující budovy, v Neomu se výstavba teprve rozjíždí. Jsou tam už ale například budovy, v nichž bydlí stavebníci,“ zmiňuje Bulyna.
Zatím odhalují výbušniny, časem snad i rakovinu
Středeční saúdskoarabsko-české byznysové fórum, které v Rijádu otevřel šéf české diplomacie Jan Lipavský, přineslo českým podnikatelům i perspektivu budoucích investic.
„Máme různé druhy byznysu, například výrobu pneumatik a baterií, také ale firmu v obranném průmyslu, která má kontrakty s vládou. Jsem si jistý, že Česká republika má spoustu obranných technologií, které můžeme v Saúdské Arábii využít,“ řekl jeden z účastníků fóra, Ádil Masúd, šéf koncernu Blatco.
Šéf švýcarsko-české firmy RS Dynamics Jiří Bláha zmiňuje při rozhovoru o investicích projekt vývoje analýzy nemocí z dechu. Pokud by byl úspěšný, mohl by budoucí výrobek například odhalovat rakovinové markery po pouhém výdechu do přístroje. „Jeden arabský investor projevil na fóru zájem o investici do tohoto projektu,“ říká s tím, že bez finanční injekce se vývoj dál nepohne. I tak ho odhaduje na několik let.
Na projektu se kromě výše zmíněné společnosti podílí i renomovaná švýcarská univerzita ETH z Curychu. Odhalit markery nějaké nemoci není jednoduché, jen pro představu: běžná vlhkost má až desetmilionkrát větší koncentraci.
Hlavními zákazníky RS Dynamics v království jsou ale ozbrojené složky, firma jim v posledních letech prodala už na dvě stovky přístrojů sloužících převážně k detekci výbušnin a narkotik. Společnost působí na saúdskoarabském trhu už 12 let, dodává například saúdskoarabské královské gardě nebo saúdskoarabským vzdušným silám. V poslední době jedná o větší zakázce pro saúdskoarabské pozemní síly, i kvůli ní se pan Bláha na fórum vypravil.
„Původně jsme měli mít prezentaci na zdejší vojenské základně, koupili jsme si už i letenky, pak to padlo,“ popisuje Jiří Bláha potíže se zakázkou, o níž jedná už od loňského února. Na druhou stranu oceňuje, že Saúdští Arabové nemají problémy s platební morálkou, někdy dokonce platí i předem.
Vytlačili americkou konkurenci
V Saúdské Arábii jsou podle něj důležité osobní kontakty. Zdejší byznysmeni dají na doporučení a uzavření jedné zakázky je dobrým předpokladem k dalšímu obchodu. Firma RS Dynamics je hrdá na to, že z království vytlačila americkou konkurenci – podle jejího šéfa hraje roli větší přizpůsobivost přístrojů na teploty a prach, větší flexibilita ve výrobě a přizpůsobení se požadavkům klienta a v neposlední řadě i rychlejší reklamace.
„Naše přístroje se dají připojit k internetu a na dálku se dají během pár minut diagnostikovat závady,“ vysvětluje Jiří Bláha. To prý ty americké nezvládnou, resp. jim to trvá mnohem déle.
Šanci ale cítí i tradičnější obory, na fóru byla například i ředitelka továrny Petrof, Zuzana Ceralová Petrofová. Její firma proslavená výrobou pian je se šejky z Perského zálivu v kontaktu už delší dobu: „V zemi se otevírá svět pro hudbu a zábavu. Kontaktovalo nás zdejší ministerstvo investic, zda bychom s tím nemohli pomoci,“ říká podnikatelka, na niž se na rijádském fóru obrátili jediní prodejci hudebních nástrojů v království.
Dříve byla hudba v Saúdské Arábii zakázaná, časy se ale mění – v zemi už vznikly první dvě hudební školy a hlad po hudebním vzdělávání je obrovský: „Máme tu 46 tisíc škol, které potřebují hudební nástroje,“ řekl mi na saúdskoarabském ministerstvu zahraničí tamní diplomat.
Vzhledem k tomu, že je paní Ceralová Petrofová také prezidentkou Asociace výrobců hudebních nástrojů, má kolem sebe i profesory hudby, kteří by mohli předávat své znalosti i saúdskoarabským studentům. „Saúdové mají zájem nejen o nástroje, ale i hudebníky, kteří by vzdělali tamní učitele,“ říká majitelka Petrofu s tím, že je firma schopná takto komplexní balíček služeb připravit.
Vůbec poprvé vyrazila do arabského světa šéfka rodinné stavební a realitní firmy Starkon Veronika Kolářová. „Jsme rodinná firma, která se zatím orientuje spíše na český trh. Vidím tu ale samozřejmě velký potenciál v prodeji českých nemovitostí Saúdským Arabům,“ zmiňuje. Vzhledem k tomu, že její firma provozuje i dva agroturistické areály, se otevírají možnosti spolupráce i s incomingovou turistikou, která by cestovatele z ropné monarchie mohla vozit i jinam než jen do Prahy a lázní.
A jak potvrdil Seznam Zprávám i Radek Popovič, ředitel Lázní Teplice v Čechách, jsou Saúdští Arabové dobrými zákazníky: „V lázních tráví třeba i tři měsíce,“ pochvaluje si s tím, že problémy s arabskými klienty, o nichž se kdysi psalo v médiích, byly jen vyprovokované skupinkou českých extremistů.