Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Přestože je vinařskou velmocí, zakazuje Francie na rozdíl od Česka reklamu na alkohol. Takzvaný Evinův zákon o regulaci reklamy z 90. let ale nepočítal s influencery, kteří tehdy ještě neexistovali.
Levicoví poslanci Loïc Prud'homme a Karine Le Bonová proto tento týden v Národním shromáždění představili novelu, jež by měla tento nedostatek vyřešit.
Pod návrh zákona se podepsalo 125 zákonodárců z různých politických stran, s výjimkou Národního sdružení Marine Le Penové.
„Influenceři jsou trochu jako Divoký západ, jde o exponenciální vývoj. Někteří neznají zákony, zatímco jiní si jen říkají ‚s tím se nebudeme trápit‘,“ citoval server Franceinfo Bernarda Basseta, předsedu sdružení Addictions France, jež se zabývá návykovými látkami.
„Máme zájem omezit propagaci alkoholu ze strany influencerů, sledují je mladí lidé,“ doplnil s tím, že konzumace alkoholu škodí nejvíce právě mladým, protože jejich mozek dozrává až do věku 25 let.
Reklamy denně vidí 79 % mladých
Dosavadní zákon zakazuje reklamu na alkohol ve vzdálenosti menší než 250 metrů od škol a jiných zařízení pro nezletilé, studenti nicméně i tak běžně vídají reklamy například v metru či na sociálních sítích a platformách typu YouTube. Deník Le Dauphiné libéré citoval studii, dle níž je webové reklamě na alkohol denně vystaveno 79 procent mladých ve věku od 15 do 21 let.
Právě organizace Addiction France influencery McFlye a Carlita, kteří mají na 7,5 milionu followerů, upozornila, že videa, na nichž ochutnávají alkohol, porušují zákon.
Oba muži s ochutnávkami přestali a na dalším z videí to i oficiálně oznámili. Degustace se ale i tak stále dají na internetu dohledat.
Addictions France odůvodnila svůj zásah tím, že spojováním konzumace alkoholu s oslavami, pohostinností nebo pocity relaxace influenceři přispívají k banalizaci pití alkoholu. Jeho konzumace přitom ve Francii stojí za 41 tisíci úmrtí ročně a je s ní spojen každý druhý sexuální útok.
Vinařská turistika dostane výjimku
Pokud novela projde parlamentem, zvýšily by se pokuty za nedodržení Evinova zákona ze 75 tisíc na 300 tisíc eur. Zákaz by se vztahoval i na nealkoholické nápoje produkované alkoholickými značkami, jako je pivo nebo koktejly, protože jsou považovány za prostředek k budování loajalitě spotřebitelů a „vstupní branou k budoucí konzumaci alkoholu“.
Organizace Addictions France zaznamenala v letech 2021 až 2024 celkem 11 300 reklam na alkohol na internetu, jež vysílalo asi 500 influencerů a propagovalo se v nich více než 800 značek.
Tento údaj je ale ve skutečnosti ještě mnohem vyšší, protože monitoring už nezahrnul takzvaná stories, která ze sociálních sítí zmizí po 24 hodinách, a jsou proto těžce sledovatelná.
Novela Evinova zákona má sice podporu ministerstva zdravotnictví, její předkladatelé ale i tak počítali s odporem silné vinařské lobby a pro víno učinili výjimku - vinařskou turistiku bude možné propagovat i nadále.
Argumentují tím, že mladí lidé stejně více pijí pivo a lihoviny. Výjimku by také měli dostat influenceři, kteří se specializují na posuzování kvality potravin - i v jejich videích ale bude muset figurovat upozornění, že pití alkoholu poškozuje zdraví.
V Česku se už prohřešky influencerů proti zákonu o regulaci reklamy v minulosti zabývaly celní úřady, tam ale šlo zejména o hazardní hry. „Regulace reklamy je upravená Zákonem o regulaci reklamy číslo 40 z roku 1995. Ten se vztahuje na všechny formy reklamy, ať je šířená jakýmikoliv prostředky, takže i v online prostoru,“ řekl Seznam Zprávám zdroj z Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.
K čemu je omezení reklamy na alkohol
Přečtěte si komentář Konstantina Sulimenka: