Hlavní obsah

Foto: Vraky z vylodění v Normandii, některé šly ke dnu záměrně

Foto: Ministère de la Culture / Musée d'Archéologie nationale / CL. LUDOVIC MADELAINE

Snímek tankeru, který se potopil během vylodění u normandského pobřeží.

Na dně Lamanšského průlivu jsou i lodě, které potopila torpéda, nebo ty, které byly ke dnu poslány cíleně a sloužily jako vlnolamy nebo opora pro vyloďování techniky.

Článek

Francouzské, britské a německé válečné lodě jsou u pobřeží Normandie už 80 let. Zhruba 150 vraků lodí, o kterých široká veřejnost mnohdy nemá ani tušení, jsou rájem pro potápěče. Vraky lodí nyní čekají na zápis do UNESCO.

„Ne všechny jsou dobře zachovalé, ale jsou velmi rozmanité a velmi dobře reprezentují prostředky používané během vylodění,“ uvedla archeoložka Cécile Sauvageová z oddělení podmořského archeologického výzkumu francouzského ministerstva kultury (DRASSM). Podmořské naleziště je podle ní díky své rozmanitosti skvělým dokladem historických událostí.

Foto: Ministère de la Culture / Musée d'Archéologie nationale

Mapa ukazuje pozůstatky vylodění na severu Francie, které čekají na zápis na seznam UNESCO spolu s plážemi, na jejichž písku začalo 6. června 1944 osvobozování Evropy.

Na ploše 2000 kilometrů čtverečních leží na dně moře asi 120 torpédoborců, minolovek, remorkérů, kesonů, člunů a lávek pro vyloďování vojáků a techniky na plážích.

Foto: Maritime archaeology of the Normandy landings / TEDDY SEGUIN / DRASSM

„Je důležité toto dědictví studovat hned. Kovové vraky podléhají korozi a za několik desítek let už tam nebudou,“ varuje archeoložka Sauvageová. (Na snímku vrak vyloďovacího člunu Oiler)

Pod vodou je také asi 30 obojživelných tanků.

Foto: Ministère de la Culture / Musée d'Archéologie nationale / JACQUES LE LAY

Převrácený tank před vrakem tankové výsadkové lodi.

Na dně Lamanšského průlivu jsou i lodě, které potopila torpéda, nebo ty, které byly ke dnu poslány cíleně a sloužily jako vlnolamy nebo opora pro vyloďování techniky.

Foto: Ministère de la Culture / Musée d'Archéologie nationale / JACQUES LE LAY

Tanková výsadková loď nazývaná normandskými potápěči „Carbonel“. The Landing Ship Tank called „Carbonel“ by Normand divers.

Čištění pěti pláží, na nichž se spojenci vylodili, začalo už v zimě 1944. Anglické, belgické i jiné společnosti si zřídily provizorní sídla v obcích mezi Sainte-Mère-Église a Ouistrehamem a začaly z lodních kotlů a kondenzátorů získávat měď, mosaz a bronz.

Kovové součásti lodí tahaly na pláž, větší díly porcovaly přímo pod vodou. Miliony tun kovového šrotu skončily ve vysokých pecích ve francouzském Caen, ale také v Belgii a Británii.

Foto: DRASSM

Torpédoborec USS Meredith doprovázel v Den D konvoje. 7. června 1944 se zúčastnil bombardování pláže Utah, o den později narazil na minu, která vytvořila 20metrovou trhlinu na levoboku. Zemřelo 35 lidí a 50 se jich zranilo. Následujícího dne zasáhla torpédoborec ještě letecká bomba. Nakonec se loď rozlomila na dvě části a potopila. V roce 1960 byla zachráněna a sešrotována společností Van Loo. Dnes jsou její zbytky roztroušeny na ploše 65 metrů čtverečních.

Již v 70. letech 20. století se pak někteří začali zajímat o historii vraků, které zachraňovali. V roce 1995 se dva potápěči z klubu Caen (Serge David a Yves Marchaland) snažili identifikovat vraky, na které narazili.

Studovali knihy, zkoumali archivy a hovořili také s válečnými veterány. Nafotili zhruba 50 vraků ležících na dně moře v Normandii. Prováděli také průzkum pomocí sonaru s bočním snímáním. To jim umožnilo získat přehled o lokalitách a zároveň zjistit rozptýlené úlomky některých vraků.

Foto: DRASSM / TEDDY SEGUIN

Potápěči u Normandie mohou prozkoumávat například zbytky britské nákladní lodi Empire Broadsword. Loď převážející vojáky a výsadkové čluny v červenci 1944 při několikáté cestě mezi Británií a Francií narazila na pláži Omaha na dvě miny. Loď se rozlomila a potopila, zemřelo na ní sedm lidí a dalších 170 bylo zraněno.

V době, kdy bylo potápění u ztroskotaných lodí stále spojováno s hledači pokladů, sehrál klub Caen díky své trpělivé práci průkopnickou roli.

Oddělení podmořského archeologického výzkumu francouzského ministerstva kultury (DRASSM) spolupracovalo na prohledávání vraků s potápěčským klubem z Caen od 90. let.

Foto: Ministère de la Culture / Musée d'Archéologie nationale / FRÉDÉRIC OSADA / DRASSM

Tři čtvrtiny ztrát spojeneckého námořnictva v Den D byly způsobeny špatným počasím, nikoli německou obranou. Mezi 19. a 21. červnem 1944 navíc silná bouře poškodila vlnolamy, plošiny a plovoucí cesty umělého přístavu vybudovaného americkými silami u Saint-Laurent-sur-Mer. (Anglická 500kilogramová bomba z druhé světové války objevená u francouzské obce Courseulles-sur-Mer při archeologickém průzkumu z důvodu instalace větrné elektrárny)

Francie požádala o zápis vraků lodí i samotných pláží na seznam UNESCO v roce 2014. Žádost podložila detailním popisem 21 vraků a videi z nalezišť.

Čas hraje při zachování tohoto dědictví významnou roli. Sběrači kovů poškodili strukturu lodí, v jejichž útrobách tak mohou navždy zmizet nábojnice i další předměty, ale také lidské ostatky.

Foto: Ministère de la Culture / Musée d'Archéologie nationale / NAVAL HISTORY AND HERITAGE COMMAND, NH

Torpédoborec USS Rich najel na minu 8. června 1944.

Téměř všechny vraky, které se vylodily v Den D u normandských pláží, jsou kovové konstrukce, které byly v naléhavé válečné situaci často postaveny rychle a z nekvalitních materiálů. Následky koroze jsou nyní značné a mnohým vrakům hrozí zřícení. Podle současných odhadů ztrácí plech na tloušťce každý rok v průměru 0,1 milimetru.

„Je důležité toto dědictví studovat hned. Kovové vraky podléhají korozi a za několik desítek let už tam nebudou,“ varuje archeoložka Sauvageová.

Foto: Ministère de la Culture / Musée d'Archéologie nationale / FRÉDÉRIC OSADA / DRASSM

Torpédoborec USS Rich na mořském dně u normandského pobřeží.

Doporučované