Hlavní obsah

Finsko zaznamenalo nárůst narušování satelitní navigace v Baltském moři

Foto: Alexey Bakharev, Shutterstock.com

Ruský tanker s ropou. Ilustrační foto.

Pohraniční stráž rovněž zjistila, že tankery falšují údaje o poloze, aby zakryly návštěvy Ruska.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Finská pobřežní stráž uvedla, že od dubna neustále zaznamenává narušování signálu satelitní navigace v Baltském moři a v posledních týdnech se setkává s tím, že lodě podávají nepravdivé informace o své poloze, aby zakryly plavby do Ruska. Informovala o tom agentura Reuters.

Finská ministryně vnitra Lulu Ranneová minulý týden řekla, že se Finsko domnívá, že za narušováním signálu polohových systémů GNSS a GPS ve Finsku a oblasti Baltského moře je Rusko.

Podle pohraniční stráže se narušování signálu od dubna zintenzivnilo a donutilo tak úřady varovat plavidla, aby neskončila v mělčinách nebo příliš blízko ostrovů, lodě totiž na moři ztrácejí kurs.

Vývoj rušení satelitní navigace v roce 2024 ve Finsku

Podle přehledu dopravní a komunikační agentury Traficom pro rok 2024 se počet incidentů v oblasti satelitní navigace zvýšil, zejména v letecké a námořní dopravě, zatímco situace v oblasti pozemních služeb zůstala podle zpráv stabilní. Dopady rušení však lze pozorovat i na zemi, zejména v pobřežních oblastech nebo v nejvýchodnější části Finska.

  • Letectví

Dosud bylo hlášeno 1779 incidentů v systémech satelitní navigace v letectví. Tato rušení byla většinou krátkodobá a lokální.

  • Vodní doprava

Ve vodní dopravě bylo doposud zjištěno 145 incidentů satelitní navigace. K nim došlo především v pobřežních oblastech a v Baltském moři.

  • Rušičky (úmyslné rušení)

Bylo zjištěno 211 případů použití rušiček, které jsou zákonem zakázány.

Hlášení o rušení GPS ve Finsku se mezi lety 2019 a 2024 zvedla z osmi případů na přibližně 1200 a hlášení podaná mimo území Finska z 137 na přibližně 2100.

Podle stráže je v důsledku narušování signálu satelitní navigace ohroženo fungování automatického systému identifikace, který vysílá a přijímá informace o plavidle, rychlosti směru a jeho identifikačních údajích.

„V posledních týdnech jsme také byli svědky případů, kdy byl automatický systém identifikace záměrně vypínán, … takže se ukazuje chybná poloha plavidla,“ řekl Pekka Niittylä z pobřežní stráže.

Podávání nepravdivých informací o poloze lodi je novým jevem, finská pobřežní stráž jej zaznamenala asi desetkrát u tankerů plujících do ruských přístavů v okolí Petrohradu, uvedl Niittylä. „Předpokládáme, že jde o způsob vyhýbání se sankcím,“ řekl.

Pobaltské státy opakovaně čelí výpadkům navigačního systému GPS

„Pokud například země, která kupuje ruskou ropu, nechce vidět, že ropa byla koupená v Rusku, může prodejce nebo loď použít podvod, aby to vypadalo, že loď v Rusku nebyla,“ dodává.

Finská vláda se domnívá, že rušení navigačních systémů je spojeno s Ruskem. Rusko dříve popřelo, že by za tím stálo. Podle finské pohraniční stráže Rusko ruší systémy, aby ochránilo své ropné přístavy ve Finském zálivu před ukrajinskými nálety a útoky dronů.

Rusko v uplynulých měsících, kdy podobné problémy hlásilo například Polsko, popřelo, že by nějak narušovalo komunikační a satelitní sítě.

Doporučované