Článek
Pilot ázerbájdžánských aerolinií se podle předběžných informací rozhodl s letounem Embraer 190 nouzově přistát po střetu s hejnem ptáků. Podle Reuters to uvedl v prohlášení ruský úřad dohlížející na letectví.
Havarované letadlo s číslem letu J2-8243 muselo nouzově přistát přibližně tři kilometry od kazašského města Aktau. Stroj s 62 cestujícími a pěti členy posádky původně mířil z ázerbájdžánské metropole Baku do čečenského Grozného na jihu Ruska. Stroj byl kvůli mlze dvakrát přesměrován.
Odborník na letecké nehody Josef Bejdák z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod upozorňuje, že letecké nehody na celkovém objemu dopravy tvoří „promile případů“. I když v případě této nehody má být důvodem střet s ptáky, většinu nehod zaviní lidé.
Může srážka s hejnem ptáků zapříčinit nehodu?
Dojde-li ke střetu letounu s hejnem ptáků, tak se může stát, že skutečně motor může vzplát, protože tam dochází k ohromným škodám na ústrojí, které rotuje. Jsou tam ohromné rychlosti a při těch mechanických poškozeních může dojít i k zahoření a požár je na světě. Posádka je v takové chvíli v nouzi a musí to nějakým způsobem řešit.
Na videu je vidět tvrdé přistání, jak těžká situace pro piloty to je?
Tento typ letounu má dva motory. Dalo by se říci, že na jeden motor by to mělo bezpečně letět, ale samozřejmě nevíme detaily. Například co tam bylo za další problémy. Pak je otázkou vlastní přistání, jak je zdařilé, ale je to tvrdý náraz, kdy dojde k poškození stroje a má to fatální následky.
Letadlo po přistání vzplálo, jak náročné je v tu chvíli stroj uhasit?
Vycházejte z toho, že to letadlo má na své palubě několik tun paliva ve svých nádržích. Při dopadu dojde k další destrukci nádrží. Požár je samozřejmě velikánským problémem. Přeživší, kteří při tom tvrdém přistání mohou mít zranění nebo ani nemusí mít žádná, tak je potom zahubí ohromný žár z toho ohně.
Požární jednotky, které jsou na letištích, na to jsou speciálně vycvičeny. Záleží samozřejmě na typu letounů, které tam přistávají, podle toho je i kvalifikace, kolik tam musí být požárníků, jaké musí mít prostředky a tak dále. Ale bohužel je oheň v těchto případech v povětšině vítězem. Ať je zásah sebelepší, tak dochází k tomu, že lidé to prostě nepřežijí.
Jak časté jsou letecké nehody?
Jsou to promile, když se na to díváme celosvětově. Střety s ptáky jsou navíc běžnými událostmi nejen ve světě, ale i u nás. Ale nikdy to není tak, že by to bylo fatální. Mnohdy dojde k poškození buď části letadla, ať jsou to okna, příď, nebo i ten motor, ale ve valné většině případů to je o tom, že letadlo přistane a poškození buď není žádné, anebo minimální a dá se to snadno opravit. Takže to je skutečně o velké náhodě, bohužel v tomto případě s tímto důsledkem.
Dá se říct, že by tento typ letadla Embraer 190 byl k těmto nehodám náchylnější?
Nedá se to takto říct, že by byly typy, které jsou náchylnější. Myslím si, že obloha patří ptákům, ne lidem, takže srazit se s ptákem může jakékoliv letadlo, nedá se to specifikovat. Jsou oblasti, kde je to častější, jsou i denní doby, kdy ptáci více migrují okolo letišť. Proto se dělají různá opatření, aby se srážkám zamezilo, ale nedá se to stoprocentně vyloučit.
A obecně je to starší typ letadla, který má vyšší pravděpodobnosti nehod?
To se vůbec nedá říct. Je to moderní letoun vyráběný v současnosti firmou Embraer, která dělá dopravní letouny do množství cca 100 cestujících. Ptáci si prostě nevybírají.
Jaký je postup při vyšetřování nehody?
Okamžitě nastupuje nějaká státní komise a začne klasický systém šetření. Kazachstán není v Evropské unii, takže nemají stejné předpisy jako my. Ale i tak to je standardní procedura, která je celosvětová. Komise nejenom, že bude šetřit sama, ale pošle tam také odborníky od výrobce motorů, od výrobce toho letounu. Začne také proces hledání černých skřínek, které jsou důležité, aby se z dat dal analyzovat průběh letu. Ve finále budou i kontrolovat údržbu, výcvik pilotů a podobně. Je to poměrně pevně stanovený proces. Záleží na rozsahu nehody, ale je to otázkou měsíců.
Kolik nehod je zapříčiněno lidmi a kolik technickým selháním?
Obecně se dá říci, že pořád bohužel vítězí lidský faktor. Je to až z 85 procent. Technika se neustále vyvíjí, ale lidé prostě dělají chyby. Ať už piloti, mechanici nebo další, takže pořád bohužel lidský faktor vítězí.