Hlavní obsah

Expert k nehodě ve Washingtonu: Letadlo klesalo, vrtulník letěl horizontálně

Foto: Profimedia.cz

Záchranáři u řeky Potomac, do níž se po srážce zřítily civilní letadlo a armádní vrtulník.

Můžeme se ptát, proč letěl vojenský vrtulník tak nízko nad městem. To už ale narážíme na předpisy, které neznám, říká v rozhovoru letecký expert Josef Bejdák z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Článek

„Palubní protisrážkový systém nemusel v tomto případě fungovat,“ říká k leteckému neštěstí ve Washingtonu Josef Bejdák z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Komerční stroj společnosti American Airlines s 64 lidmi na palubě se ve středu večer místního času srazil u washingtonského letiště s armádním vrtulníkem Black Hawk a spadl do řeky Potomac.

Letecký expert upozorňuje, že podobné srážky jsou výjimečné. Je si ale jistý, že Američané mají všechny předpoklady pro odhalení příčin neštěstí.

Voda v řece Potomac není hluboká, a černé skříňky proto nebude problém vylovit a jejich údaje analyzovat.

Ve Washingtonu se srazilo dopravní letadlo s vojenským vrtulníkem, který právě absolvoval cvičný let. Jaké jsou v tomto ohledu předpisy? Mohou se křížit letové dráhy armádního a civilního stroje?

Bohužel neznám detailní postupy ve Spojených státech amerických, ale k nehodě došlo u mezinárodního letiště, kde funguje služba řízení letového provozu.

Letadla jsou nějak vybavená, ale nevím, jak konkrétně byl vybaven Black Hawk atd. Viděl jsem nějaké záběry z bezpečnostních kamer, ale ty mohou být zkreslené.

Posádky musí každopádně být na příjmu – letiště je řízené, nemůžete se u něj pohybovat bez spojení. Jde také o výšku. Letadlo se nacházelo pár stovek metrů před prahem dráhy ve výšce asi 60 metrů nad zemí a ve stejné výšce pravděpodobně letěl i vrtulník. Víme tedy, že letadlo klesalo, zatímco vrtulník letěl v horizontálním letu.

Můžeme se ptát, proč letěl tak nízko, když je to nad městem, ale to už narážíme na postupy, které bohužel neznám.

Foto: Seznam Zprávy

Místo neštěstí.

Rozumím. Když odhlédneme od řízení letového provozu a připustíme, že nějakým způsobem selže, má letadlo nebo vrtulník nějaké senzory, které je upozorní na blížící se nebezpečí?

Dopravní letouny jsou samozřejmě vybaveny protisrážkovým systémem TCAS (palubní protisrážkový systém, pozn. red.), který v případě nebezpečí dává pilotovi pokyny, aby stoupal nebo klesal.

Když jdou ale letadla proti sobě ve stejných výškách a letadlo je vrtulníkem v uvozovkách doháněno nebo se k němu blíží z boku – na záběrech z kamer to není dobře vidět –, tak tento systém před sebou nic nevidí. Pokud jde o modernější vrtulníky Black Hawk, tak ty mají vybavení, které je srovnatelné s nejmodernějšími dopravními letadly, ale taky to mohla být nějaká starší verze nebo nějaký cvičný stroj. To ale zase jen spekulujeme.

Jak často dochází k nehodám, kdy se armádní stroj střetne s civilním? Je to výjimečné?

Je to samozřejmě výjimečné. Vůbec bych ani nespecifikoval, zda jde o armádní, či civilní stroj. Podstatou je, že jde o létající stroje, které by se v této fázi letu potkat prostě neměly.

Nedávno se podobná událost stala v Japonsku, v rámci nějakého požáru tam byl nějaký vrtulník, který se pohyboval také v nízké výšce a srazil se s letadlem, které šlo na přistání. Tyto situace se stávají výjimečně, ojediněle, o to více všechny překvapí.

V letectví se bohužel občas stávají věci, nad kterými kolikrát žasneme i my odborníci.

Jisté ale je, že američtí kolegové to vyšetří. Mají k dispozici všechna data, řeka není hluboká, vše se vyloví a zjistí z černých skříněk. Bude to ale samozřejmě dlouhá práce. Po vytažení trosek se zjistí, v jaké poloze se stroje setkaly, půjde pak o poučení pro místní – jak ale říkám, neznám, jak mají nastavena pravidla. Počasí bylo normální, na záběrech není vidět žádná mlha.

Doporučované