Hlavní obsah

Evropská komise žádá Apple a Google o informace kvůli ochraně dětí online

2:48
2:48

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Foto: 360b, Shutterstock.com

Logo společnosti Apple, ilustrační snímek.

aktualizováno •

Nedávno přijaté nařízení vyžaduje, aby internetové společnosti vyvíjely větší úsilí v boji proti nelegálnímu a škodlivému obsahu. Evropská komise proto chce ověřit, že velké společnosti dostatečně chrání nezletilé na internetu.

Článek

Evropská komise žádá společnosti Apple, Google, Snapchat a YouTube o informace, aby si ověřila, že plní povinnosti týkající se ochrany nezletilých na internetu. V pátek o tom informovala místopředsedkyně Evropské komise Henna Virkkunenová, která se účastní neformálního zasedání unijních ministrů zodpovědných za oblast telekomunikací v Kodani.

„Víme, že internetový svět je velmi důležitou součástí našeho každodenního života, ale zároveň se musíme ujistit, že obsah, který naše děti používají online, je vhodný pro jejich věk,“ uvedla Virkkunenová. Unijní nařízení o digitálních službách (DSA) podle ní jasně říká, že když nezletilí používají online služby, musí být zajištěna velmi vysoká úroveň soukromí a zabezpečení.

„To však není vždy pravda. Proto Komise zpřísňuje vymáhání pravidel a zaslali jsme žádosti o informace čtyřem online platformám, Snapchatu, YouTube, Apple Store a Google Play, abychom zjistili, jaké postupy uplatňují na ochranu nezletilých na internetu,“ dodala eurokomisařka.

Evropská komise následně v prohlášení uvedla, že žádá Snapchat, YouTube, Apple a Google o „poskytnutí informací o jejich systémech ověřování věku a také o tom, jak brání nezletilým v přístupu k nelegálním produktům, včetně drog či škodlivých materiálů, jako je obsah propagující poruchy příjmu potravy“.

„Uděláme vše, co je potřeba, abychom zajistili fyzickou a duševní pohodu dětí a dospívajících online. Společně s vnitrostátními orgány v členských státech posuzujeme, zda opatření, která platformy dosud přijaly, skutečně chrání děti,“ uvedla komisařka Virkkunenová.

Komise žádá například Snapchat o poskytnutí informací o tom, jak brání dětem mladším 13 let v přístupu k jejím službám. Pokud jde o YouTube, kromě informací o jeho systému kontroly věku unijní exekutiva požaduje další podrobnosti o jeho systému doporučování, a to poté, co bylo nahlášeno šíření škodlivého obsahu mezi nezletilými.

Nařízení DSA, které vstoupilo v platnost v loňském roce, vyžaduje, aby firmy Google (firma Alphabet), Meta Platforms, TikTok (firma ByteDance) a další internetové společnosti vyvíjely větší úsilí v boji proti nelegálnímu a škodlivému obsahu. Nové pokyny by měly platformám pomoci řešit například návykový design, kyberšikanu, škodlivý obsah či nežádoucí kontakt od cizích lidí.

Doporučované