Článek
Západní státy, včetně Spojených států, přijaly ve snaze oslabit ruskou ekonomiku řadu sankcí. Ty mimo jiné míří i na obranný průmysl Moskvy, a týkají se tak samotných zbraní, počítačových čipů, nebo dokonce leteckých součástek. Právě poslední zmíněná komodita se nicméně navzdory sankcím stala v minulém roce produktem, který se do Ruska nadále ve velkém dostával.
Se zjištěním přišel americký deník The New York Times, který se odkazuje na několik celních dokumentů z ruských hranic a amerických společností. Do Ruska se podle něj od loňského února dostalo více než 5 tisíc jednotlivých zásilek leteckých součástek – od obyčejných šroubů až po startér motoru.
Většina součástek putuje přes SAE, Turecko nebo Čínu
Z údajů shromážděných společností Import Genius vyplývá, že ruským leteckým společnostem, na které Bidenova administrativa uvalila sankce, byly zaslány letecké díly v hodnotě desítek milionů dolarů.
Většina výrobků podle analýzy směřovala přes země, jako jsou Spojené arabské emiráty, Turecko, Čína a Maledivy. Několik zásilek však bylo odesláno přímo ze Spojených států nebo Evropy.
Nejvíce z nich pocházelo od amerického výrobce letadel Boeing, kdy šlo o součástky za asi 8,9 milionu dolarů (asi 1,93 miliardy korun). Společnost přitom uvedla, že plně vyhověla americkým sankcím a počátkem roku 2022 pozastavila poskytování dílů, údržby a technické podpory zákazníkům v Rusku.
Odborníci na letecký dodavatelský řetězec, které NYT citoval, se shodují, že díly pravděpodobně pocházely z různých zdrojů, například ze stávajících zahraničních zásob leteckých společností a opravárenských zařízení nebo od prodejců, kteří obchodují s vyřazenými díly.
Obcházení sankcí po rusku
Ve snaze oslabit ruskou ekonomiku a donutit Vladimira Putina, aby zanechal válčení na Ukrajině, přijala Evropská unie bezprecedentní arzenál sankcí. Od začátku války na Ukrajině přijala již devět balíčků vztahujících se na zákaz dovozu ropy, špičkových technologií, čipů, luxusního zboží nebo například technologií dvojího užití.
Rusko bude čelit problémům, míní odborníci
Počet leteckých součástek doručených do Ruska se v průběhu loňského roku také postupně zvýšil, protože Moskva rozvinula mechanismus, který jí pomáhal sankce obcházet.
„Tento trend naznačuje, že sítě pro obcházení sankcí se během bezprostředního boje po ukončení vývozních kontrol vytvářely delší dobu, ale nyní jsou v pozici, kdy mohou ruským leteckým společnostem pomoci získat některé klíčové díly,“ uvedl pro NYT William George, ředitel výzkumu ve společnosti Import Genius.
Navzdory míře obcházení sankcí ovšem zůstávají dodávky leteckých součástek do Ruska výrazně nižší než před válkou. Podle amerických představitelů byly ruské letecké společnosti nuceny letadla rozebírat na náhradní díly, aby ostatní zůstala v provozu, a také se obracet na Írán kvůli údržbě i komponentům.
Podle datové vizualizační platformy The Observatory of Economic Complexity, která zkoumá dynamiku globálního obchodu, klesl ruský dovoz letadel a leteckých dílů z 3,45 miliardy dolarů ročně před invazí na pouhých asi 286 milionů dolarů po ní.
Millions of dollars of aircraft parts made by Boeing, Airbus and others were sent to Russia last year despite sanctions, according to Russian customs data obtained by The New York Times. The shipments were made possible by illicit networks. https://t.co/f3kNcVf18p
— The New York Times (@nytimes) May 15, 2023
Podle organizace Silverado Policy Accelerator je Čína od invaze celkově nejvýznamnějším vývozcem dílů pro letadla, kosmické lodě a bezpilotní letouny do Ruska, a to přibližně polovinou všech dodávek, následována Indií.
Pro ruské letecké společnosti bude nicméně stále obtížnější pokračovat v provozu letadel bez přístupu k západním dodavatelům a pomoci společností Boeing a Airbus, upozornili letečtí experti oslovení NYT. Prozatím se však ruské aerolinky udržují při životě díky mezinárodním dodávkám a využití stovek zahraničních letadel, která tam uvízla po začátku války.
USA i EU brojí proti porušování sankcí
Moskvě se nyní taktéž daří obcházet embarga EU uvalená na některé technologie. Obchodní data podle agentury Bloomberg naznačují, že pokročilé čipy a integrované obvody vyráběné v EU a některých spřátelených státech se do Ruska dodávají taktéž přes třetí země, včetně Turecka, Spojených arabských emirátů a Kazachstánu.
Spojené státy i Evropská unie tak zvyšují omezení pro společnosti, které porušují sankce, a vysílají úředníky do zemí, jako je Kazachstán, aby se je pokusili přesvědčit k omezení dodávek do Ruska přes jejich území.
Poskytování dílů však může být lukrativní byznys. James Disalvatore, zástupce ředitele datové a analytické společnosti Kharon, která sleduje ruské snahy o obcházení sankcí, uvedl, že hodnota některých leteckých dílů dovážených ruskými leteckými společnostmi od invaze vzrostla čtyřikrát i vícekrát.
„Nemyslím si, že je nějakým tajemstvím, co se děje,“ řekl Gary Stanley, odborník na dodržování obchodních pravidel, který radí podnikům v leteckém a jiném průmyslu. „Jak dlouho už máme kubánské sankce? Jak dlouho máme severokorejské sankce? Jak dlouho jsme měli íránské sankce? Zdá se, že tyto lidi to nikdy nevyřadí z podnikání.“