Článek
Opatření, které se chystá skandinávská země uplatňovat, se bude týkat ruských ropných tankerů plujících podél jeho pobřeží na cestě z Baltského moře na mezinárodní trhy, kam dováží ropu, informovala agentura Reuters s odkazem na web Financial Times.
Rusko vyváží přes dánské úžiny Skagerrak a Kattegat kolem 60 procent ropy, kterou exportuje po moři. Podle odhadů pro listopad Moskva z ruských přístavů na pobřeží Baltu vypraví přes dva miliony barelů denně. Omezení vývozu tuto námořní trasou by mohlo vést k růstu cen ropy a další konfrontaci s Ruskem. Mluvčí ruské diplomacie Marija Zacharovová uvedla, že „jakýkoliv pokus o omezení mezinárodního práva ohledně volného pohybu lodní přepravy je nebezpečný“.
Dánské námořnictvo by mělo za úkol kontrolovat ruské tankery, které nemají platné pojištění v jedné z evropských zemí. Návrh přichází poté, co země skupiny G7 přiznaly, že se Rusko naučilo obcházet stanovený cenový strop 60 dolarů za barel ruské ropy přepravované po moři.
Západní pojišťovací společnosti by měly poskytovat pojištění pouze přepravcům, kteří cenový strop dodržují. Čím dál tím více jich má zfalšované finanční záznamy, nebo se plaví bez potřebného pojištění, napsal web Novynarnija.
Zavedení nového opatření bude záviset na schopnosti dánského námořnictva tankery kontrolovat. Dánské pobřeží obvykle střeží v porovnání s tankery malé hlídkové lodě třídy Diana. Námořnictvo přitom disponuje pouze šesti takovými stroji.
Odborníci současně řeší legálnost zastavování ruských komerční lodí. Podle části z nich by šlo o možné porušení Konvence OSN o námořním právu. Dánsko by podle nich mělo právo zastavit pouze plavidla, u kterých by se domnívalo, že představují hrozbu.
Podle Petera Vigga Rasmussena, člena Královské dánské univerzity obrany v případě, že EU rozšíří sankční balíček, nebude Dánsko váhat a lodě začne kontrolovat. „Dánsko je ve vztahu k válce na Ukrajině a Rusku jestřáb. Předpokládám, že nebude váhat a svou roli přijme,“ řekl.
Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov řekl, že o chystaných kontrolách nemá informace. Vyzval však, aby země dodržovaly principy námořního práva a obchodu.
Na otázku, zda Rusko pošle jako doprovod tankerů válečné lodě, aby zabránilo jejich zadržení, odpověděl, že jeho země nepřijme tak závažné rozhodnutí na základě zvěstí v médiích. „Počkáme na další vývoj. Až pak budeme řešit, jak reagovat,“ řekl Peskov.
Rusko před válkou vyváželo ropu přes Baltské moře a dánské úžiny do zbytku Evropy. Od té doby největší množství ropy míří do Indie, Číny, Egypta a Turecka.
Evropská unie zvažuje i další opatření v rámci nového balíčku sankcí, jehož podobu mají členské státy EU projednat tento týden. Měl by také zahrnout sankce proti ruské „stínové flotile“. Flotila se skládá z lodí, které plují pod vlajkou jiného státu, ale přepravují ruskou ropu. Jde o staré lodě prodané Moskvě lodními společnostmi.