Hlavní obsah

Čínská loď podezřelá z přerušení podmořských kabelů odplula. Švédsko protestuje

Foto: Profimedia.cz

Snímek čínské lodi Yi Peng 3 z mezinárodních vod mezi Dánskem a Švédskem. Loď podezřelá z přetnutí podmořských internetových kabelů v Baltském moři už je na volném moři.

Čínská loď Yi Peng 3, kterou evropské státy vyšetřují kvůli podezření z přerušení dvojice optických kabelů v Baltském moři, v sobotu odplula z dánské úžiny na moře. Švédsko kritizuje Čínu za nevpuštění vyšetřovatele na palubu.

Článek

Čínská loď Yi Peng 3 po víc jak měsíci kotvení v dánské úžině Kattegat pod dohledem evropských vojenských lodí v sobotu vyplula na volné moře. Švédská vláda nyní ostře kritizuje Peking, protože na loď údajně nebyl v rámci vyšetřování vpuštěn švédský státní zástupce.

„Vláda to bere vážně. Je pozoruhodné, že loď odplouvá, aniž by švédský prokurátor dostal šanci k její inspekci a k výslechu posádky v rámci švédského trestního vyšetřování,“ řekla k věci švédská ministryně zahraničí Maria Malmerová Stenergardová pro britský deník Financial Times.

Loď odplula poté, co Čína ve čtvrtek umožnila přístup na palubu představitelům ze Švédska, Finska a Dánska spolu s čínskými vyšetřovateli. V úžině Kattegat kotvila v mezinárodních vodách pod dohledem malé flotily lodí složených z plavidel námořnictev evropských států. Zastavila se tam poté, co se k ní nedlouho po incidentu s kabely přiblížily lodě dánského námořnictva.

Případ se točí kolem dvou optických kabelů spojujících Švédsko s Litvou a Německo s Finskem, které přestaly fungovat 17. a 18. listopadu.

Foto: SZ

Mapa ukazuje poškozené kabely BCS East-West Interlink a C-Lion1 spolu s trasou čínské lodi v časovém úseku, kdy došlo k přerušení kabelů.

Yi Peng 3 je podle její trasy dohledatelné v systému pro sledování lodní dopravy přeplula v čas odpovídající poruchám, a okamžitě tak na ni padlo podezření.

Po přerušení kabelů následovala nebývale silná rétorika poškozených států, které rychle ohlásily začátek vyšetřování. Například německý ministr obrany Boris Pistorius mluvil rovnou o sabotáži s tím, že „nikdo“ nevěří, že by mohlo jít o nehodu.

„Zatímco v minulosti se tyto incidenty řešily v tichosti, tentokrát poškození internetových kabelů vedlo k rychlým a veřejným zásahům ze strany evropských lídrů,“ napsal k tomu deník Wall Street Journal (WSJ) a připomněl incident z loňského roku, kdy podezření z poškození podmořské infrastruktury čelila jiná čínská loď Newnew Polar Bear (ta nebyla zadržena a incident v jejím případě nenásledovaly tak ostré výroky politiků jako nyní s Yi Peng 3).

Z vyšetřování zatím oficiálně nic nevzešlo, ale právě například WSJ už minulý měsíc s odkazem na své zdroje seznámené s vývojem procesu napsal, že o viníkovi vyšetřovatelé nepochybují. Kromě nápadné trasy a načasování totiž na poškození kabelů kotvou Yi Peng 3 podle zdrojů ukazuje i poškození samotné kotvy a trupu lodi.

Nejistí však měli vyšetřovatelé být v otázce motivace. Ve hře byla varianta, že šlo o nehodu, ale například i to, že posádka jednala zcela záměrně na pokyn ruských zpravodajských služeb.

Na tom se zřejmě dosud nic nezměnilo ani po návštěvě lodi z minulého čtvrtka.

„Lidé blízcí vyšetřování uvedli, že čtvrteční návštěva lodi ukázala, že se dá jen těžko pochybovat o účasti lodi na incidentu,“ napsal v neděli FT. Mezi jednotlivými vyšetřujícími zeměmi ale podle britských novin nadále panuje neshoda v otázce motivace. „Někteří věří, že důvodem incidentu byly špatné námořnické schopnosti. Jiné země ale uvádí, že mají podezření na zapojení Ruska, které dalo posádce peníze,“ dodává článek FT.

Rusko i Čína jakékoliv státní zapojení v incidentu popřely.

Přerušení kabelů nezpůsobilo v žádné z postižených zemí výraznější problémy s internetem a poruchy se do konce listopadu podařily opravit. Případ ale znovu připomněl, jak zranitelná je podmořská infrastruktura a že dosud není téměř vůbec chráněná před sabotážemi.

Doporučované