Hlavní obsah

Číňané dokončili most, který sjednotí Chorvatsko. Ušetří čas i turistům

Foto: Marin Bodulusic, Shutterstock.com

Most Pelješac při zatěžkávací zkoušce.

aktualizováno •

Chorvaté se po letech dočkali. Unikátní most Pelješac, který po letech sjednotí chorvatské území, se v úterý slavnostně otevírá.

Článek

„Všechno jde podle plánu. Vedro je pro dělníky, kteří momentálně pracují, náročné, ale pokud vše půjde hladce dál, (…) 26. července otevřeme i část příjezdových cest,“ řekl pro chorvatský server Dnevnik ministr dopravy a infrastruktury  Oleg Butković.

„Pelješki most“, který na délku měří 2,4 kilometrů, je hvězdou mnohem rozsáhlejšího projektu propojení zbytku země s nejjižnější částí Chorvatska. V úterý se veřejnosti otevře i 20 kilometrů navazujících příjezdových cest.

Zbývajících 10 kilometrů příjezdových komunikací a obchvat města Ston bude dokončen do konce roku. Od úterního rána mají návštěvníci možnost projít se po mostu pěšky. Oficiální otevření proběhne slavnostně ve večerních hodinách.

Stavbu mostu Pelješac stihli pracovníci China Road and Bridge Corporation tři měsíce před termínem. Celková investice do tohoto projektu činí 526 milionů eur, zatímco podíl evropských fondů na financování činí 357 milionů eur, uvádí tisková zpráva Chorvatského turistického sdružení.

Most, na který se těšili především místní, tak naplnil ambice poprvé v historii vyřešit územní a logistickou svízel, ve které se Chorvaté ocitli po vyhlášení nezávislosti v roce 1991. Hlavní tah ze zbytku chorvatského území na Dubrovnik přerušuje asi deset kilometrů dlouhý pás Bosny a Hercegoviny.

Most Pelješac má výrazně zkrátit dobu jízdy mezi dvěma body chorvatské státní silnice D8 - místo hodiny cesta dle odhadů chorvatské strany zabere 20 minut.

„Co se týče délky, nejedná se ani o nejdelší most v Chorvatsku, o 100 metrů delší je na východě země. Co se ale týče složitosti projektu, jde rozhodně o jednu z pěti největších staveb, které probíhají v Evropské unii. A jednoznačně nejnáročnější projekt, který aktuálně v Chorvatsku probíhá. Co je specifické, že jej staví čínská firma, jde o první takový projekt v EU,“ řekl minulý rok pro Seznam Zprávy na vyhlídce v Komarnu Davor Perić, stavební inženýr ze státní společnosti Hrvatske ceste.

Prohlédněte si galerii, která vznikla minulý rok na stavbě mostu Pelješac:

+4

Prvenství představuje i samotný výběr konstrukční společnosti.

„Nejlepší cenu v tendru nabídli Číňané. Mnohem, mnohem lepší než druhý nejvhodnější uchazeč. Pravděpodobně je to tím, že je Čína ocelovou velmocí. Veškerá ocel na stavbu přijela na těchto lodích přímo z Číny,“ popisoval Perić a ukazoval při tom na velké nákladní lodě. Most je tak výkladní skříní i pro Čínu, jejíž společnost zvítězila v tendru EU poprvé.

China Road and Bridge Corporation (CRBC) se tak stala součástí prvního významného čínského infrastrukturního projektu placeného evropskými daňovými poplatníky. „Kromě Číny se o stavbu ucházely firmy z Itálie, Řecka, Rakouska, a co je zvláštní, tak o to nestála žádná chorvatská firma,“ vysvětluje Perić.

Právě neobvykle nízká cena se nepozdávala rakouskému uchazeči v tendru, firmě Strabag, která proti CRBC v roce 2018 vznesla obvinění z cenového dumpingu. Chorvatská státní komise pro kontrolu postupů při zadávání veřejných zakázek však její odvolání zamítla a Strabag následně podala stížnost na správní soud v hlavním městě Záhřebu. Zatímco firma Strabag před lety udělala nabídku za 351 milionů eur, čínská CRBC si nastavila strop na 279 milionech.

Na základě stížnosti Strabagu chorvatský deník Jutarnji list uvedl, že čínská společnost údajně stanovila cenu za hydroizolaci a asfalt na 428 tisíc eur a likvidaci vytěžené zeminy na 75 700 eur. Cena Strabagu za tyto služby dosahovala téměř 3,1 milionu, respektive 1,9 milionu eur.

Chorvaté na most čekají nejméně od roku 2005, kdy plán bez reálných finančních prostředků představila vláda bývalého premiéra Ivo Sanadera, později odsouzeného za korupci.

„V roce 2007 jsme tu měli tři velké úspěšné chorvatské společnosti, které na stavbě začaly pracovat. Jenže přišla celosvětová finanční krize, která celou stavbu zpomalila a nakonec úplně přerušila. Projekt se zastavil a místní začali šílet. Když Chorvatsko vstoupilo do Evropské unie, získalo přístup i k evropským fondům a projekt znovu ožil,“ vysvětlil inženýr a dodal, že žádná z prvotních stavebních firem dnes už neexistuje – krizi nepřežily.

Samotná cesta na jih do Dubrovniku fyzicky kratší nebude, ušetří však čekání na hraničních kontrolách, které se obzvlášť během turistické sezony může protáhnout na několik hodin.

„Bude větší povolená rychlost, kvalitnější cesty. Do Dubrovníku se dostanete mnohem rychleji. A to nemluvím o cestě na Korčulu, to ušetříte více než hodinu,“ pochvaloval si Perić a dodal, že řidiči nebudou muset za přejezd mostu platit žádné speciální poplatky.

O náročnosti projektu hovořil také jeho architekt, Marjan Pipenbaher. „Tento most je megastavba, ale nejen kvůli své velikosti a délce. Byl postaven v oblasti, kde byly velké problémy se základy, v seismické oblasti jižní Dalmácie, Černé Hory a Albánie, kde jsou zemětřesení častá,“ řekl dle Chorvatského turistického sdružení. „Za druhé, byl umístěn na místě, kde jsou silné větry. To vše bylo třeba při výstavbě zohlednit, ale vyřešili jsme to inovativním konceptem,“ řekl Pipenbaher.

Dodal, že se jedná o jeden z nejnáročnějších mostů na světě. „Řadí se mezi pět největších a nejnáročnějších mostů v Evropě postavených od počátku století. Jsou to všechno high-tech mosty, přes 2 kilometry dlouhé. Je to most, který patří k nejnáročnějším na světě.“

Doporučované