Hlavní obsah

Bílý dům zmírní dopad cel na automobilový průmysl. Část bude kompenzovat

Foto: Bílý dům/Flickr

Donald Trump.

Bílý dům zmírní dopad svých cel na automobilové díly. Umožní výrobcům získat náhradu za cla v případě zahraničních součástek ve vozech vyrobených v USA. Chce tak „odměňovat společnosti, které již vyrábějí na domácím trhu“.

Článek

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa v úterý zmírní dopad svých cel na automobilové díly tím, že výrobcům kompenzuje některá cla uvalená na zahraniční součástky v automobilech vyráběných v USA. Zároveň chce zabránit tomu, aby se na cla na dovoz automobilů ze zahraničí nabalovaly další dovozní poplatky. Uvedl to server listu The Wall Street Journal s odvoláním na informované zdroje.

Clo na dovoz automobilů ve výši 25 procent USA vybírají od 3. dubna, od 3. května potom vstoupí v platnost také cla na dovoz dílů.

V případě zahraničních součástek ve vozech vyrobených ve Spojených státech administrativa umožní výrobcům získat náhradu za tato cla až do výše 3,75 procenta hodnoty automobilu vyrobeného v USA za jeden rok. Ve druhém roce by se náhrada snížila na 2,5 procenta hodnoty automobilu a poté by byla postupně zcela zrušena.

Podle The Wall Street Journal se očekává, Trump k těmto rozhodnutím přikročí před cestou do Michiganu, kde se v úterý večer nedaleko Detroitu zúčastní shromáždění u příležitosti 100 dnů od nástupu do úřadu.

Ministr obchodu Howard Lutnick bez uvedení bližších detailů potvrdil, že Bílý dům uzavřel dohodu s automobilkami. „Tato dohoda bude významným vítězstvím prezidentovy obchodní politiky, protože odměňuje společnosti, které již vyrábějí na domácím trhu, a zároveň poskytuje rozjezd výrobcům, kteří vyjádřili své odhodlání investovat v Americe a rozšiřovat domácí výrobu,“ řekl.

Posun přichází poté, co se na Bílý dům v dopise adresovanému zmocněnci pro obchod Jamiesonu Grierovi, ministru financí Scottu Bessentovi a ministru obchodu Lutnickovi obrátily automobilky General Motors, Toyota, Volkswagen, Hyundai a další, uvedla agentura Reuters.

„Většina dodavatelů automobilů není kapitálově připravena na náhlé narušení trhu vyvolané cly. Mnozí z nich se již nyní nacházejí v nouzi a budou čelit zastavení výroby, propouštění a bankrotu,“ stojí v dopise s tím, že „stačí selhání jednoho dodavatele, aby došlo k zastavení výrobní linky automobilky“.

Doporučované