Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Letecké společnosti Singapore Airlines, British Airways a Lufthansa zvýšily počet svých letů nad Afghánistánem poté, co se mu roky do značné míry vyhýbaly. Nyní se to kvůli konfliktu na Blízkém východě jeví jako relativně bezpečná možnost. Posun podle Reuters začal v polovině dubna během vzájemných raketových a bezpilotních útoků mezi Íránem a Izraelem.
Většina dopravců přestala létat přes Afghánistán, který leží na hlavních trasách mezi Asií a Evropou, před třemi lety, kdy se tam vlády ujalo radikální hnutí Tálibán a kdy tam přestaly fungovat služby řízení letového provozu. Nebe nad Íránem a Blízkým východem začaly mnohé aerolinky využívat poté, co bylo pro většinu západních dopravců uzavřeno ruské nebe, a to když v roce 2022 začala válka na Ukrajině.
„S vývojem konfliktů se změnila kalkulace, který vzdušný prostor využít. Letecké společnosti se snaží co nejvíce omezit riziko a vzhledem k současnému napětí mezi Íránem a Izraelem považují přelet Afghánistánu za bezpečnější variantu,“ uvedl Ian Petchenik, mluvčí organizace Flightradar24, která se zabývá sledováním letů.
Obávají se i samotní piloti. „Pokaždé, když tam letím, nemám rád pocit, že letím nad oblastí konfliktu, kde vlastně přesně nevíte, co se děje,“ řekl Otjan de Bruin, obchodní pilot a šéf Evropské asociace kokpitů. „Jste závislí na analýze své letecké společnosti,“ dodal.
Ke změnám tras přispěly i letecké regulační orgány, které v posledních měsících pokyny týkající se Afghánistánu zmírnily. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) na začátku července uvedl, že letadla mohou v nižší výšce létat nad Vachánským koridorem v severovýchodním Afghánistánu, který se používá k přeletu z Tádžikistánu do Pákistánu.
O rok dříve FAA zrušil zákaz přeletů pro celou zemi, ale uvedl, že letadla musí zůstat ve výšce nad 9753 metrů – 32 000 stop –, kde jsou zbraně země-vzduch považovány za méně účinné.
Do dubna však Afghánistán využíval jen málokdo. Přestože vzdušný prostor využívá bez incidentů stále více letadel, není zaručena bezpečnost posádky ani cestujících, pokud letadlo musí přistát, uvedla v červenci pro Reuters skupina pro bezpečnost letů OPSGROUP.