Článek
Zvýšení produktivity a méně byrokracie. Tak jihokorejská vláda v roce 2020 obhajovala svou „bezkontaktní“ politiku nazvanou zkráceně „Untact“, což je složenina předpony „un“ a slova „contact“. Během pandemie nabral proces na rychlosti a nadále se rozšiřuje napříč sektory – od zdravotnictví přes obchod až po zábavu.
V každodenním životě Jihokorejců jsou malé změny stále patrnější. Roboti v zemi vaří kávu nebo roznášejí nápoje v kavárnách. Robotická ramena v restauracích smaží hranolky a kuře, podle zákazníků je výsledek často lepší než od lidského kuchaře, píše deník The Guardian.
Are robot bartenders the future? This bar in Seoul, South Korea, is finding out 🤖 pic.twitter.com/q9gMewwIbU
— NowThis (@nowthisnews) May 10, 2021
V nemocnicích fungují roboti, kteří rozprašují dezinfekční prostředek na ruce, kontrolují tělesnou teplotu, dohlíží na dodržování sociálního distancování, a dokonce osoby bez roušek upozorňují na povinnost zakrývání dýchacích cest.
Stále častěji jsou pak v Jižní Koreji k vidění obchody bez personálu. Naposledy místní mobilní operátor LG Uplus otevřel několik bezkontaktních prodejen s telefony, kde si zákazníci mohou prohlédnout nové modely nebo podepisovat smlouvy na nové tarify bez toho, aby byla na prodejně jediná skutečná osoba.
Cestou budoucnosti se vydávají také jednotlivá města. Hlavní město Soul plánuje vybudovat vlastní „metaverse“, tedy virtuální prostor pro setkávání lidí. V soulském metaversu by uživatelé mohli komunikovat s úřady nebo se scházet v rámci různých zájmových spolků. Zástupci města by pak například ve virtuálním prostoru řešili stížnosti a připomínky obyvatel Soulu.
Novému trendu se nevyhnula ani zábava. Například fanoušci K-popových kapel se mohou v metaversu setkat se svými oblíbenci a získat i virtuální autogram.
K rozvoji umělé inteligence a jejímu rozšíření výrazně napomohla pandemie koronaviru. Několik jihokorejských regionů využívalo moderní technologie ke kontaktování lidí v izolaci nebo k rozvoji domácí léčby, kdy aplikace sledovala zdraví pacientů s covidem-19 mimo nemocnice.
Bezkontaktním společnostem a start-upům se v zemi dostává výrazné státní podpory, vláda v nich totiž vidí výkonný motor místní ekonomiky.
„Bezkontaktní společnosti prokázaly větší růst než běžné společnosti, co se týká získávání investic a vytváření pracovních míst,“ řekl deníku The Guardian jihokorejský ministr pro malé podniky a start-upy Kwon Chil-seung.
Ministerstvo do tohoto odvětví chce investovat v přepočtu přes 170 miliard korun, aby tak do roku 2025 pomohlo založit a podpořit dalších 1 200 bezkontaktních start-upů.
Nová podoba služeb má navíc podle průzkumů i podporu veřejnosti. Průzkum státního think-tanku Soul Institute zjistil, že 80 procent obyvatel hlavního města, kteří využili některou z bezkontaktních služeb, by v jejím používání rádo pokračovalo i po konci pandemie.
Podle sociologů bezkontaktní služby vyhovují lidem hned z mnoha důvodů. Průzkumy ukazují, že Jihokorejci si pochvalují anonymitu při využívání technologií a především úlevu pro zaměstnance ve službách, kteří jsou jinak pod silným tlakem zákazníků a nadřízených.
Podle deníku The Korea Herald až 80 procent Jihokorejců vnímá jako problém hrubé zacházení s podřízenými.
V zemi však s rostoucím počtem samoobslužných a bezkontaktních služeb přibývá případů takzvané digitální deprese, tedy psychických problémů způsobených nedostatkem kontaktu s reálnými lidmi. Problém se týká především starších lidí.
Starší generace se totiž často neorientuje v nových technologiích a fungování ve veřejném prostoru je pro seniory stále těžší. „Například při nákupu vlakových jízdenek na nádraží v Soulu se u pokladní přepážky postaví do fronty pouze starší lidé, protože nejsou zvyklí na digitální zařízení. Pandemie tento problém ještě prohloubila,“ řekl stanici BBC profesor sociologie na univerzitě v Soulu Park Chang-ho.
Vláda proto plánuje v zemi zřídit okolo 1 000 vzdělávacích center, jež mají zvýšit digitální a mediální gramotnost seniorů.
Na osamělost seniorů už se také zaměřují jihokorejské společnosti. Firma SK Telecom například představila produkt na AI Care, který funguje jako chytrý reproduktor. Vedle například přehrávání hudby je schopen vést s uživatelem jednoduchou konverzaci, pomocí kvízů trénovat jeho mozek nebo v případě potřeby přivolat pomoc.