Článek
Barbie mánie, kterou odstartoval snímek Grety Gerwif, pokračuje. Na vlně enormní mediální pozornosti, která vydání filmové novinky Barbie provází, se svezla i skupina klimatických aktivistů bojujících proti masové výrobě plastů.
Aktivistická skupina Barbie Liberation Organization v úterý vydala sérii tiskových prohlášení a reklam, ve kterých se vydávala za společnost Mattel, výrobce slavných panenek Barbie. Propracovanou falešnou kampaní zmátla řadu lidí i mediálních organizací.
Skupina v prohlášení oznamovala, že Mattel do roku 2030 přestane vyrábět hračky z plastu a její nové panenky budou v budoucnu tvořeny z rozložitelných materiálů, jako jsou houby, hlína či mořské řasy.
Představila navíc celou novou řadu panenek Barbie s názvem „Ekoválečnice“, které jsou zmenšeninami známých klimatických aktivistek, včetně prominentní Švédky Grety Thunbergové. Jejich snímky sdílela na sociálních sítích.
Společnost Mattel deníku The New York Times sdělila, že skupina dokonce vytvořila falešné webové stránky, které vypadaly tak, jako by patřily oficiálnímu výrobci panenek Barbie. „Byly to duplikáty - ne skutečné stránky Mattelu,“ uvedla a od akce aktivistů se distancovala.
Skupina tvrdí, že chtěla využít mediálního humbuku, který se strhl okolo filmové novinky Barbie, a upozornit na roli, kterou společnost Mattel, jež z plastu vyrábí panenky, sehrává při znečišťování prostředí.
Hračkářský gigant v minulosti slíbil, že omezí svou spotřebu plastu, úplné vyřazení materiálu však neplánuje.
Jak upozorňují zahraniční servery, falešná kampaň aktivistické skupiny, které uvěřilo několik médií, vyvolala řadu otázek. Třeba o tom, jestli je eticky v pořádku šířit ve jménu aktivismu nepravdivé informace.
Barbie ničí životní prostředí, tvrdí aktivisté
Skupina se hájí tím, že šlo o satiru, nikoliv o šíření dezinformací. Podle svých slov vždy plánovala veřejnost informovat o tom, že prohlášení ve skutečnosti nevydala firma Mattel.
„Toto je ve skutečnosti typ akce, která se staví proti misinformacím a dezinformacím,“ uvedl Mike Bonanno, který je jedním z členů aktivistické skupiny.
„To, proti čemu bojujeme, je půlstoletí dezinformací ze strany plastového průmyslu a společností a zájmů z oblasti fosilních paliv, které se snaží lidi přesvědčit, že recyklace je životaschopným řešením problému plastového odpadu,“ dodal.
Aktivisté tvrdí, že se díky novému snímku začalo na panenku Barbie pohlížet jako na feministickou ikonu. Nemělo by se ale podle nich zapomínat na kontroverze, které nadále provázejí její výrobu.
„Barbie je stále doslova vyráběna z ropy dělníky z robotáren. Ale máme plnou hlavu politiky identity a ztrácíme přehled o tom, co se děje, tedy, že nám přímo před očima ničí planetu,“ uvedl pro server Yahoo Igor Vamos ze skupiny Yes Man, která se na falešné kampani podílela.
„Říct, že je panenka feministická, když hračka kontaminuje životní prostředí, na kterém závisí budoucnost celého lidstva a celého života, je svým způsobem kolosální a bizarní vtip,“ dodal.