Hlavní obsah

Barbie s atomovým hřibem místo vlasů. Japoncům vadí Barbenheimer mánie

Foto: savrin, Shutterstock.com

Filmy Barbie a Oppenheimer se v západních kinech sešly najednou. Na internetu jsou proto často spojovány a srovnávány.

Japonsko stále neuvedlo filmový hit Oppenheimer o „otci atomové bomby“. Podle zahraničních médií může být důvodem i blížící se výročí zkázy v Hirošimě a Nagasaki. Snímek už teď mezi Japonci budí rozporuplné reakce.

Článek

Americký velkofilm Oppenheimer, který za doprovodu snímku Barbie vstoupil do distribuce, už několik dní vyprodává kina po celém světě. V Japonsku se však své premiéry dosud nedočkal. A možná ani nedočká.

Společnost Toho-Towa, která je největším distributorem hollywoodských snímků v Japonsku, dosud nestanovila datum, kdy by měl Oppenheimer v zemi vstoupit do kin, upozorňují zahraniční média.

Zda před uvedením pouze vyčkává, jakou oblibu si snímek získá u zahraničních diváků, nebo Oppenheimera do distribuce nepustí vůbec, zůstává dosud nejasné. Film o sestrojení atomové bomby, která srovnala se zemí japonská města Hirošima a Nagasaki, ovšem už teď v zemi vyvolává debaty.

Japonská pobočka filmového distributora Warner Bros. se ohradila proti mánii, která vznikla okolo snímků Barbie a Oppenheimer, jež vešly do kin ve stejný den. V prohlášení sdíleném na sociálních sítích kritizovala svou mateřskou společnost za to, že reaguje na memy, které kombinují hravou Barbie estetiku s výjevy jaderných výbuchů z Oppenheimera.

„Bude to nezapomenutelné léto,“ okomentoval oficiální účet filmu Barbie na sociálních sítích snímky, které zachycují hlavní hvězdu Oppenheimera, herce Cilliana Murphyho, jak nese na ramenou představitelku Barbie, Margot Robbie, hořícím městem.

Odlehčeným způsobem reagoval také na obrázek, který ukazuje Barbie s účesem v podobě atomového hřibu.

#NoBarbenheimer

Účet věnovaný filmu Barbie, který zřídila japonská odnož Warner Bros., na sociálních sítích napsal, že pokládá za „nesmírně politováníhodné, že oficiální účet americké centrály filmu Barbie reagoval na příspěvky fanoušků Barbenheimera (společné označení, které se vžilo pro spojení dvou filmových novinek, pozn. red.) na sociálních sítích“. „Omlouváme se všem, které toto neuvážené jednání urazilo,“ dodal.

Fenomén Barbenheimer, který zaplavil světový internet, v posledním týdnu v Japonsku kritizovala také řada uživatelů sociálních sítí, upozorňuje deník The Guardian. Pod hashtagem #NoBarbenheimer začali sdílet příspěvky, ve kterých si stěžují na to, že nový trend bagatelizuje dopady jaderného bombardování.

Americké studio Warner Bros. se v úterý za své aktivity na sociálních sítích omluvilo. „Společnost Warner Bros. lituje svého nedávného necitlivého vyjádření na sociálních sítích. Studio se upřímně omlouvá,“ uvedlo v komentáři pro stanici BBC.

Platforma Twitter, která nedávno dostala nový název „X“, mezitím k memům doplnila komentáře, které připomínají historický kontext jaderných útoků na japonská města.

Oppenheimer i Barbie naráží na problémy

Filmové novinky Barbie a Oppenheimer naráží na problémy. První zmíněný film byl už před premiérou zakázán ve Vietnamu a nyní se mu může stát to samé v části Pákistánu. Ten druhý pak rozdmýchává náboženskou debatu v Indii.

Japonská premiéra filmu Barbie proběhne 11. srpna, jen pár dní po tom, co si Japonsko připomene 78. výročí od svržení amerických atomových bomb na města Hirošima a Nagasaki na konci druhé světové války. Zda se uvedení do kin v době rozjitřených emocí dočká i Oppenheimer, zůstává nejasné.

Server Japan Times poukazuje na to, že „zpožděné“ premiéry nejsou v Japonsku ničím ojedinělým a hollywoodské trháky se často v tamních kinech objeví o několik týdnů, či dokonce měsíců později než v jiných zemích.

Tomu, že se Oppenheimer nakonec přeci jen dostane na plátna japonských kin, napovídá i fakt, že se v Japonsku zahraniční filmy, které zachycují události druhé světové války běžně promítají, bez ohledu na citlivou povahu zobrazovaných témat. Ve většině případů navíc v zemi nevyvolávají vyostřenější debaty.

Nevhodné načasování

Japonští odpůrci Oppenheimera si už teď stěžují, že snímek nezachycuje rozsah zkázy, kterou atomová bomba městům Hirošima a Nagasaki přinesla, i na to, že se ve filmu neobjevil ani jeden japonský herec.

Japonský distributor se podle serveru Japan Times mohl rozhodnout pro odložení premiéry právě kvůli tragickému výročí. Uvedení snímku o strůjci zbraně, která v Japonsku zabila stovky tisíc lidí, by podle něj v této době mohlo působit nevhodně.

Snímky z jaderného útoku na Hirošimu a z příprav na něj.

+11

Podobně argumentuje i server The Spectator. Podle něj líčí Oppenheimer sestrojení atomové bomby jako vzrušující a hrdinský počin a uvedení filmu by narušilo pochmurnou náladu, která v zemi v období výročí jaderné zkázy panuje.

Jak ale ukazuje průzkum z roku 2015, celkem 40 % Japonců souhlasí s myšlenkou, že Spojené státy neměly jinou možnost než Japonsko vybombardovat. V samotné Hirošimě se dokonce jednalo o 44 % obyvatel.

Někteří Japonci uvedení snímku vítají, protože doufají, že by mohl nastartovat debatu o vztahu Japonska k jaderným zbraním.

Ve prospěch uvedení snímku hovoří také široká obliba, které se režisér Oppenheimera, Christopher Nolan, v Japonsku těší. Jeho předchozí snímky, jako je Počátek či Tenet, v Japonsku přilákaly velký počet diváků a tamním kinům přinesly tučné zisky.

Velké výnosy by jim pravděpodobně přinesl i Oppenheimer, a proto si jeho uvedení nejspíše nenechají ujít, domnívají se některá média.

Doporučované