Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Americké společnosti Apple a Meta Platforms budou pravděpodobně v nejbližší době čelit v Evropě obviněním za to, že nesplnily nová pravidla EU, jejichž cílem je omezit moc internetových gigantů. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na informované zdroje.
Evropská komise v březnu zahájila vyšetřování obou firem a také společnosti Google ze skupiny Alphabet podle nových pravidel o digitálních trzích (DMA). Nařízení vyžaduje, aby velké technologické společnosti otevřely prostor menším konkurentům a usnadnily lidem pohyb mezi konkurenčními internetovými službami, jako jsou platformy sociálních médií, internetové prohlížeče a obchody s aplikacemi.
Regulátoři EU se podle zdrojů Reuters chystají vydat předběžné zjištění, které je podobné obvinění z porušení antimonopolních zákonů, před letními prázdninami či nejpozději do srpna. Jako první by měl být obviněn Apple, následovat bude Meta.
Unijní exekutiva a Meta se odmítly ke zprávě vyjádřit. Apple odkázal na své březnové prohlášení, ve kterém uvedl, že je přesvědčen, že jeho plán je v souladu s DMA a s komisí nadále konstruktivně spolupracuje.
Meta ukázala svého chatbota
Nový kecálek Meta.ai zatím funguje jen v anglicky mluvících zemích. Firma Meta jej integruje i do svých služeb: Facebook, Instagram a WhatsApp. To by z něj časem mohlo udělat nástroj přístupný více než polovině světové populace.
Společnosti mohou před konečným rozhodnutím nabídnout ústupky k odstranění obav uvedených ve zjištění. Rozhodnutí se očekává před listopadovým odchodem současné komisařky pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerové z funkce. Firmám by v případě obvinění z porušení předpisů mohla hrozit pokuta do výše až deseti procent jejich celosvětového ročního obratu.
V případě Applu se vyšetřování EU zaměřuje na omezení bránící vývojářům aplikací bezplatně informovat uživatele o jejich nabídkách mimo obchod s aplikacemi a také na nové poplatky vybírané od vývojářů. Druhé vyšetřování Applu zaměřené na webový prohlížeč Safari na obrazovce výběru bude zřejmě trvat déle.
U Mety se EK zaměřuje na její nedávno zavedený model, kdy uživatelé platí předplatné za Facebook a Instagram bez reklam.