Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Americké letecké správě (FAA) se přihlásil další whistleblower z řad Boeingu, informují New York Times.
Sam Salehpour, který pracoval na modelu Boeing 787 Dreamliner, tvrdí, že spojení sekcí trupu nejsou kvalitní a po „několika tisících“ letů by se mohla uvolnit.
Kusy, ze kterých se skládá trup, podle Salehpoura nesedí k sobě. Když svá pozorování sdělil nadřízeným, údajně měl být umlčen a přesunut na výrobu jiného typu letadla. FAA potvrdila, že podnět vyšetřuje, ale odmítla ho dále komentovat.
Výrobce podle mluvčího Paula Lewise bere nařčení vážně. „Naši inženýři provádí komplexní analýzu, aby zjistili, jestli mohou existovat starosti ohledně dlouhodobé únavy naší flotily,“ uvedl pro New York Times.
Dodal ale, že pokud by se podezření potvrdila, problémy by se projevily až za mnoho let, pokud by se tak vůbec stalo během životnosti letadel.
Boeing v následném vyjádření odmítl, že by jeho stroje byly nebezpečné: „V Boeing 787 Dreamliner máme plnou důvěru. Tato tvrzení o strukturní integritě jsou nepřesná a neodpovídají rozsáhlé práci, kterou Boeing vynaložil, aby zajistil kvalitu a dlouhodobou bezpečnost letadla.“
Mimo Úřadu pro civilní letectví má o inženýrova tvrzení zájem i Senát. Příští týden naplánoval výbor pro domácí bezpečnost a vládní záležitosti slyšení, kterého se má Salehpour zúčastnit.
Několik posledních měsíců se Boeing potýká s množstvím problémů. Letos v lednu z modelu 737 MAX 9 uletěl panel, který zacpával nepoužívaný nouzový východ. O dva měsíce později pak zemřel whistleblower John Barnett, který taktéž upozorňoval na údajné problémy ve výrobě letadla 787 Dreamliner. Podle policie šlo o sebevraždu.