Článek
Willis známý především z rolí akčních hrdinů kariéru ukončil už loni v březnu kvůli afázii, nemoci, která ovlivňuje schopnost mluvit a porozumět řeči. Hercova rodina dnes oznámila, že jeho stav se od té doby zhoršil.
„I když je to bolestivé, je úleva mít konečně v rukou jasnou diagnózu. Frontotemporální demence je krutá nemoc, o které mnoho z nás slyšelo, a může postihnout každého. Neexistuje na ni dnes žádný lék. To je realita, která se v následujících letech, jak doufáme, změní,“ stojí v prohlášení rodiny.
Prohlášení rodina zveřejnila na webu Asociace pro frontotemporální degeneraci (AFTD) a podepsaní pod ním jsou Willisova žena Emma, bývalá žena a herečka Demi Mooreová a hercových pět dětí.
AFTD na svém webu frontotemporální demenci popisuje jako typ demence, který je nejčastějším typem demence u lidí mladších 60 let. „Zatímco termín ‚demence‘ je nejčastěji spojován se ztrátou paměti, frontotemporální demence (FTD) je jiná: mnohem pravděpodobněji ovlivní osobnost postiženého, chování, jazyk i pohyb, právě kvůli částem mozku, které postihuje: čelní a spánkový lalok,“ stojí na webu AFTD.
Lidé diagnostikovaní s tímto typem demence mají podle asociace průměrnou dobu dožití sedm až 13 let. Ve Spojených státech FTD trpí mezi 50 000 a 60 000 lidmi a představuje asi deset procent všech případů demence.
Willisovým patrně nejznámějším hereckým počinem je série akčních filmů Smrtonosná past (první díl 1988). Willis v kultovním prvním dílu jako John McClane v mrakodrapu plném teroristů není obvyklým nezranitelným supermanem, ale zmláceným a krvácejícím chlápkem, který má občas i strach.
V roce 1999 Willis kritiky překvapil rolí dětského psychiatra Malcolma Croweho v mysteriózním Šestém smyslu. Podobné role se mu však už nedostalo a režiséři, ať už Quentin Tarantino v Pulp Fiction (1994), Terry Gilliam ve sci-fi 12 opic (1995), Luc Besson v Pátém elementu (1997) nebo Robert Rodriguez a Frank Miller v Sin City (2005), ho obsazovali hlavně do známého typu drsňáka.
Závěrem kariéry se Willis stal známým i jako protagonista nízkorozpočtových filmů, kvůli kterým organizátoři ceny Zlatá malina, udělované za nejhorší filmové počiny roku, vytvořili zvláštní kategorii jen pro něj.