Článek
V kráteru vedle Masarykova nádraží se ale stavebníci objeví už v nejbližších dnech. Boční výztuhy jámy, kde před třemi lety probíhal archeologický průzkum, je totiž nutné staticky zabezpečit. Zároveň tím Penta zahájí přípravné práce pro budoucí stavbu.
Územní povolení už společnost má, chybí poslední razítko v podobě stavebního povolení. „Věříme, že by mohlo být v řádu jednotek měsíců,“ říká Petr Palička, šéf realitní divize finanční skupiny Penta Investments, jejíž hlavní postavou v Česku je Marek Dospiva.
Čtyři roky příprav
Pozemky v okolí Masarykova nádraží získala Penta už před deseti lety. První plán na přestavbu pražské Masaryčky pak veřejnost spatřila před čtyřmi roky. Od té doby probíhala povolování, debaty s odpůrci projektu, památkáři i odborníky, diskuse a sbírání potřebných potvrzení. Celkem jich bylo 74 - zhruba o třetinu více, než je u podobně rozsáhlých projektů běžné.
Výsledný projekt oproti původním návrhům doznal také řady změn. „Ty změny jsou výsledkem našeho jednání směrem k úřadům, ale i diskusí s občany. Jednoduše řečeno, celý projekt zezelenal,“ vysvětluje Petr Palička s tím, že zelené je opláštění i střecha. Výška věže je pak zhruba o dva metry nižší. Věž se také Penta rozhodla zpřístupnit veřejnosti. „Má to logiku. Z většiny pražských věží se můžete podívat na město,“ doplňuje Palička. Jinak se počítá u prvních dvou podlaží budovy s obchody a spojením s vlakovým nádražím, další patra budou kancelářská.
Soutěž na náměstí
Budovy doplní i nové „náměstí“ před nádražím – na křižovatce ulic Na Florenci, V Celnici a Havlíčkova, kde je dneska jen velké parkoviště pro auta. Na něj bude vypsána mezinárodní architektonicko-urbanistická soutěž v listopadu.
Místo Business Centra Masaryčka
Celý projekt navíc získal i nové jméno. „Jedním z výsledků participace s občany je, že jsme dospěli k názoru, že území se sice mění, ale současně bychom měli zachovat to, co Pražané znají. A tomuto místu se zkrátka říká Masaryčka. Tak jsme se rozhodli, že jméno bychom neměli měnit, když už měníme území jako takové,“ dodává Palička.
Penta původně představila obří projekt na obou stranách magistrály. Na karlínskou část území ale bude vyhlášena nová soutěž. Penta se navíc zavázala magistrátu, že v této oblasti budou převážně byty.
Původně měla nová městská čtvrť za zhruba 10 miliard korun vzniknout do roku 2025, dnes už je však jisté, že se to nestihne.