Hlavní obsah

Dospiva exkluzivně: Příští rok začneme lít beton. Detaily o proměně Masaryčky

Celý díl magazínu Byznys zblízka. Hlavním hostem byl Marek Dospiva, spolumajitel Penta Investments.Video: Seznam Zprávy

Bude to stavba, která už nyní vyvolává víc zájmu než světoznámý Tančící dům. Proměna, jíž projde obrovská plocha ve středu Prahy, bude nejvýraznějším zásahem do centra metropole v tomto tisíciletí. Jak uvažuje muž, který má tuto budoucí stavbu, proměnu okolí Masarykova nádraží, na svědomí?

Článek

Architekt Daniel Libeskind navrhl Věž svobody, která nahradila newyorská dvojčata. Jednu z příštích dominant Prahy ale slavný Američan nepostaví. Ve finále soutěže prohrál s neméně známou Zahou Hadid.

Majitel společnosti Penta Investmensts Marek Dospiva v exkluzivním rozhovoru pro Seznam prozradil dosud neznámou okolnost soutěže architektů o dostavbu Masarykova nádraží a jeho rozsáhlého okolí.

„Libeskind byl velmi zklamaný, že nevyhrál, ale Zaha Hadid nás zaujala celým řešením. Jako místní developer často přes stromy nevidíte les,“ říká Dospiva, podle Forbesu osmý nejbohatší Čech, ale hlavně muž, v jehož hlavě se rodí budoucí podoba vícera pražských čtvrtí. Masaryčka z nich bude nejviditelnější, protože dá novou tvář centru metropole. Dospiva sáhne na „svaté“ území, na dohled historickému jádru Prahy.

Obrazem: Tři velké projekty, které změní Prahu:

+14

„Dnes máte spíš tendenci se oblastem okolo Masarykova nádraží vyhnout. Nikoho z nás nenapadlo, že by tady mohlo stát nové náměstí. Zaha Hadid ale jednoznačně trvala na tom, že za magistrálou musí vzniknout náměstí. Otevřela nám oči,“ vysvětluje Dospiva.

O dva metry méně

Zaha Hadid projekt zpočátku často měnila. „Přišla s nápadem, její tým ho rozpracoval, my jsme ho připomínkovali na IPRu, dostali jsme schválení, a když viděla, co z toho vzniklo, řekla ‚ne‘ a celé to překopala,“ vzpomíná Dospiva s tím, že oproti jejímu prvotně prezentovanému návrhu doznala dnešní verze projektu řadu změn. „Po všech asi pěti větších úpravách v období zhruba tří let jsme ve finále a všechny připomínky byly zapracovány. Poslední změny byly rozbití fasády na menší celky tak, aby byla více plastická, a snížení celého objektu o dva metry,“ říká Dospiva.

Celá stavba vyjde na sedm až deset miliard korun a s výstavbou by se mělo začít v příštím roce.

Stavba za 18 měsíců

„Pevně věřím, že v příštím roce začneme lít beton. Dnes máme všechna razítka, územní rozhodnutí je v procesu,“ říká Marek Dospiva. Samotná výstavba prvních budov podél ulice Na Florenci má být otázkou zhruba 18 měsíců. Termín dokončení celého projektu, tedy i části za magistrálou, se však z původně odhadovaného roku 2025 posune.

Už teď to navíc vypadá, že se stavba ještě rozroste. „Máme v hlavě několik ideí, jak polidštit magistrálu, která je absolutně nepřirozeným řezem centrem Prahy. Všichni architekti, a to jak naši, tak ti ze světa, nám radí, že čím víc magistrálu flexibilním způsobem obestavíme tak, aby teoreticky mohla být i položená na zem, tím víc zanikne,“ říká Dospiva k autostrádě, která nepřirozeně protíná metropoli a částečně vede ve výšce po mostní konstrukci. V její části u Masarykova nádraží by tomuto záměru měla napomoci také nová budova, která bude stát v prostoru mezi ulicemi Hybernskou a Na Florenci.

Proti projektu Zahy Hadid se však ozývají i kritici. Například podle architektky Marie Švábové si Praha kvůli chystané obměně v okolí Masaryčky koleduje o vyškrtnutí z UNESCO. To Marek Dospiva odmítá.

UNESCO nás pochválilo

„To je úplný nesmysl. Naopak. V Praze byla nedávno mise UNESCO, která strávila mnoho času analyzováním toho, co tam chceme podle Zahy Hadid postavit, a pochválila nás! Řekli, že je to vzorový příklad implementace moderní architektury do starého, památkově chráněného území,“ říká Dospiva. Na místě Penta počítá s kancelářemi, obchody, ale třeba i galerií. V části za magistrálou pak také s byty.

Penta patří mezi významné pražské developery. Jejím prvním pražským realitním projektem bylo Florentinum. Pozemek, na kterém stály bývalé tiskárny Rudého práva, získala v roce 2010 a už o čtyři roky později byl na jejich místě zkolaudován administrativní komplex s veřejnou zahradou a novou pasáží, jež propojuje ulice Na Florenci a Na Poříčí.

„Dnes je situace jiná. Řekl bych až zoufalá, tragická,“ naráží Dospiva na zbytečné průtahy okolo výstavby v okolí Masarykova nádraží.

Celý rozhovor moderátorky Zuzany Hodkové s Markem Dospivou.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Doporučované