Článek
„Byla to naše práce a myslím si, že takové schůzky jsou legitimní,“ těmito slovy místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek obhajoval v pátek své jednání při výběru nového provozovatele mýtného systému.
Den předtím u něj kvůli tomuto případu brzy ráno zazvonila policie a zabavila mu notebook a telefon. Podle deníku Právo ho spolu s předsedou antimonopolního úřadu Petrem Rafajem a ředitelem Kapsch Karlem Feixem podezírají z ovlivňování tendru, který Ministerstvo dopravy vypsalo na výběr mýtného. Jednou z vyšetřovacích verzí je, že trojice se domlouvala na tom, aby Kapsch výběr mýtného spravoval i nadále.
Všichni tři se podle zjištění policie sešli během roku 2017 dvakrát v brněnských hotelech. „Nepopírám to. Chtěl jsem najít řešení nejlepší pro stát,“ odmítal pochybnosti okolo těchto setkání Faltýnek s tím, že státu tak pomohl ušetřit 1,5 miliardy korun.
Schůzky? Striktně oficiální
Další zástupci tehdejší koalice, kteří na tendr za vládu dohlíželi, však prý postupovali jinak.
„Já jsem se scházel se všemi, kteří měli zájem se kvůli mýtu sejít, pochopitelně i se zástupci společnosti Kapsch. Vyplývalo to z mé pracovní náplně,“ popisuje tehdejší náměstek ministra dopravy a dnešní poslanec ANO Milan Feranec.
Veškerá setkání k mýtu ovšem podle něj probíhala striktně oficiálně: „Scházeli jsme se na ministerstvu za přítomnosti dalšího náměstka,“ dodal Feranec s tím, že výsledek tendru na nového správce mýtného systému oceňuje. „Jsem rád, že ta soutěž takto dopadla, že konečně po letech proběhla férová soutěž. Dosáhlo se výrazně nižší ceny.“
I jeho policie během čtvrtka kontaktovala. „Vypůjčili si můj mobil, asi za tři hodiny mi ho zase vrátili.“
Pouze oficiální komunikaci se zájemci o provozování mýtného systému vedl podle svých slov i zástupce ČSSD ve dopravní koaliční radě vlády Jan Birke. „Se společností Kapsch jsme se sešli jednou, oficiálně na jejich žádost, v momentě, kdy už byl tendr rozjetý. Co se týče kontaktů s antimonopolním úřadem, tak ten jsem neměl ani jeden,“ řekl Seznamu Birke.
Na rozdíl od Faltýnka a Ferance ho prý policie ani nekontaktovala.
Obdobně Seznamu popsal tehdejší jednání i bývalý šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák, který v dopravní radě zastupoval lidovce. „Já pouze vím, že když proběhly schůzky se zástupci firem Kapsch nebo SkyToll, tak byly oficiální, třeba se konaly ve Sněmovně, a nebyly soukromé."
„Vnímal jsem to tak, že to byly naše interní debaty,“ dodává další z tehdejších členů rady, předseda Správy státních hmotných rezerv Pavel Švagr. „Že by z těch našich schůzek vyplývaly nějaké úkoly – vy se sejděte s tam s tím, vy tam s tím, tak to určitě nebylo,“ dodal.