Článek
Řídit všechno jako firmu bylo vždy heslem šéfa ANO Andreje Babiše. Teď se ale musí touto zásadou začít řídit sociální demokracie.
Jedno z prvních zasedání štábu před podzimními volbami do Sněmovny nebylo o programu či kampani, ale připomínalo spíš zasedání firmy, která připravuje svůj byznys plán.
Místopředseda strany pro hospodaření Martin Starec oznámil letošní cíl: V říjnu získat minimálně 800 tisíc hlasů. Jinak se strana, která už nyní dluží 200 milionů a hrozí jí v kauze Altner pokuta 337 milionů, dostane do finančních problémů.
Starec vyhlídky ČSSD sečetl jednoduše: Na kampaň dá maximum povolených prostředků - 90 milionů. Z toho 10 milionů musejí přispět regionální organizace a 80 půjde z centrální stranické kasy. Za každý získaný hlas dá stát straně po volbách stokorunu.
Státní příspěvky politickým stranám
- příspěvek na činnost: maximálně 10 milionů Kč ročně
- příspěvek na mandát poslance nebo senátora: 900 000 Kč ročně
- příspěvek na mandát člena zastupitelstva kraje: 250 000 Kč ročně
- příspěvek na sněmovní volby: 100 Kč za jeden hlas jednorázově
- příspěvek na eurovolby: 30 Kč za jeden hlas jednorázově
(státní příspěvky se zvýšily po skandálech s černými sponzory v 90. letech, aby politické strany nebyly závislé na soukromých darech)
ČSSD tak tentokrát vidí voliče nejen jako cestu ke vládě, ale i jako tržbu.
„Sociální demokracie zatím finanční problémy nemá. Kauza Altner běží. Řešíme ji a zatím nás to nijak nelikviduje, nelimituje,“ tvrdí první místopředseda strany Milan Chovanec.
Slovíčko „zatím" je důležité.
Strana si nemůže dovolit přijít o větší část příspěvků od státu, tvoří totiž drtivou většinu jejího rozpočtu. ČSSD už to pocítila loni v krajských volbách, kdy se z původních 205 zastupitelů propadla na pouhých 125. Každoročně tak přijde o 17,5 milionu korun.
Dalších 7 milionů ročně tratí kvůli úbytku senátorů.
Propadák ve volbách do Poslanecké sněmovny by měl pro stranickou kasu ještě vážnější následky. Minule ve sněmovních volbách ČSSD získala milion hlasů. Většina nejnovějších volebních průzkumů nyní ale sociálním demokratům prorokuje pouze něco přes 700 tisíc hlasů, což nesplňuje ani minimální cíl, jak ho vytyčil Martin Starec.
Teď to ještě vychází
Kromě toho je pro stranu důležitý i počet poslanců – za každého stát ročně vyplatí 900 tisíc korun, jednotliví poslanci navíc straně povinně odvádějí 50 tisíc za rok. S aktuálními padesáti poslanci si tak strana ročně přijde na 47,5 milionu korun.
„Teď to ještě vychází, ale kdybychom měli spadnout třeba na pětatřicet nebo třicet mandátů, už by to byl problém,“ uvedl zdroj z ČSSD.
Potíže by byly o to větší, protože sociální demokraté si nemohou brát další půjčky - na Lidovém domě vázne kvůli kauze Altner exekuce a většinou příjmů už strana ručí jinde. K dispozici má tak maximálně kontokorent u Fio banky, který ale není bezedný.
Straníci zodpovědní za financování a za volby nechávají konkrétní otázky na finanční zdraví strany bez odpovědí.
„Využijeme toho, že máme 20 tisíc členů, kteří budou nejdůležitější součástí úspěšné kampaně. Od toho jsem tady já, abych je vyburcoval! Jedině tak můžeme vyhrát!" odpověděl například volební manažer Jan Birke.
Místopředseda Starec zase rozhovor o finančních výhledech odmítá se zdůvodněním, že zatím není hotová účetní uzávěrka za loňský rok. Ve straně se také mluví o tom, že dlouholetý šéf stranické kasy nebude na jarním sjezdu obhajovat svoji funkci.
Kolik stojí politická strana
ČSSD ročně utratí kolem 150 milionů korun za běžný provoz strany.
V roce 2015 utratila 66 milionů korun za platy 150 zaměstnanců. 81 milionů šlo na „provozní výdaje“, do kterých patří vše od pronájmů kanceláří přes nákup vybavení nebo benzínu až po marketingové průzkumy.
Kolem půl milionu korun ročně stojí poplatky a daně. Strana se loni rozhodla na provozu a mzdách ušetřit 50 milionů, zatím není jasné, zda se jí to povedlo. Například avizované krácení úvazků v regionech se dosud neuskutečnilo.
Pro ČSSD každopádně nastává období, kdy bude muset kampaň přiškrtit. A to možná i tak, že se půjde pod nyní plánovaný rozpočet 90 milionů korun.
„Éra kampaní, kdy byla republika přeplněna plakáty a billboardy, je pryč. Předložím vedení ČSSD plán i rozpočet kampaně, ve kterém dodržím zákonné podmínky, potom se pobavíme o tom, jestli není potřeba něco omezit a zmenšit," dodává volební manažer Birke.
Strana sice oznámila, že si najme zahraniční poradenskou společnost STG, jež se podílela na kampaních Hillary Clintonové a Baracka Obamy, nemůže si ale u nich dovolit zaplatit celou přípravu kampaně. „Nesmějí to být významné náklady, hledáme poradce, nikoli agenturu, která vše udělá. O míře jejich zapojení a výši případného honoráře nyní jednáme," říká Birke.
Limit na kampaň bude moci různě obcházet, protože ne všechny výdaje se musejí nutně účtovat jako volební. Například významnou položkou jsou kvalitní a podrobné průzkumy veřejného mínění, jež se mohou vložit mezi běžné stranické výdaje.