Hlavní obsah

Zácpy na moři. Významný přístav kvůli covidu stojí, cena přepravy roste

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Čína se i nadále potýká s problémy v přístavech. Kvůli nákaze jednoho člověka byl uzavřen klíčový terminál přístavu Ning-po Čou-šan. Lodě mění trasy a ostatní přístavy v okolí zaznamenávají, již po několikáté, dopravní zácpy.

Článek

Lodní doprava zažívá poměrně náročný rok. Omezení dodávek zboží nejdříve nastalo v souvislosti s pandemií, za připomínku stojí i loď Ever Given, která v březnu zablokovala Suezský průplav. V posledních měsících jsou hlavním problémem světové lodní přepravy zácpy ve významných lodních přístavech.

Dopravce momentálně trápí částečné uzavření třetího nejrušnějšího kontejnerového přístavu na světě, čínského Ning-po Čou-šan. Ten je zavřený již sedmý den kvůli šíření infekce delta, které vedlo k přesměrování lodí do jiných přístavů. Tam se však zhoršují dopravní zácpy.

Situace v přístavech (počty lodí):

KotvištěZeměCelkemČekajícíV přístavu
Sia-menČína532414
Vung TauVietnam34910
SurabayaIndonésie3184
Port KlangMalajsie361415
Laem ChabangThajsko411220
Long BeachUSA603128
Ning-poČína33914197
BusanJižní Korea62837
Hong KongČína1864161
Tanjung PriokIndonésie431016
KaohsiungTaiwan37126
SingapurSingapur601339

Zdroj: Bloomberg, IHS Markit, Genscape

Ochromení se týká více přístavů

Šanghajské a Hongkongské přístavy si částečně ulevily poté, co se znovuotevřel přístav Yantian v Šen-čenu, který se v květnu zavřel kvůli šíření nákazy koronaviru. Momentálně se ale zácpy v Hongkongu a Šanghaji opět zhoršují. Podle údajů sestavených agenturou Bloomberg se počet kontejnerových lodí ukotvených u Sia-menu na čínském jihovýchodním pobřeží v tomto měsíci zvýšil z šesti na dvacet čtyři.

Jeden z terminálů v přístavu Ning-po – Mej-šan – byl minulý týden uzavřen, jelikož se jeden pracovník nakazil koronavirem, přesněji variantou delta. Terminál tvoří asi čtvrtinu kapacity přístavu a podle pracovníka tiskového úřadu, který odmítl agentuře Bloomberg sdělit jméno, uzavření terminálu platí i dnes.

Ostatní terminály by měly fungovat normálně, i tak se ale částečné uzavření a zácpy v okolních přístavech promítnou jak do dodacích lhůt, tak do cen.

Nápor na dopravní uzly sílí

Podle Simona Heaneyho, vrchního manažera ve společnosti Drewry Shipping Consultants Ltd., přesměrovávají největší logistické společnosti na světě své lodě, aby se vyhnuly uzavřenému přístavu. Heaney pro Bloomberg uvedl, že společnosti upřednostňují odklon do jiných přístavů, než aby čekaly mimo Ning-po po neznámou dobu, jelikož šíření nákazy může pokračovat.

Dopravní zácpy se zhoršují.
Dawn Tiura, generální ředitel Sourcing Industry Group

„Zaznamenali jsme, že se počet nevyřízených zásilek zvyšuje a dopravní zácpy se zhoršují,“ řekl pro Bloomberg Dawn Tiura, generální ředitel asociace logistického průmyslu Sourcing Industry Group.

„Přerušení provozu v různých přístavech ovlivňuje ostatní dopravní uzly. Pokud kupujete zboží, které pochází nebo se pohybuje přes Čínu, musíte počítat s delší dodací lhůtou nebo si najít jiného poskytovatele.“

Sazby za přepravu jsou kvůli potížím na rekordních maximech a přístavy v jihovýchodní Asii se tento rok potýkají s extrémní smůlou. Čekající lodě se táhnou napříč Tichým oceánem do přístavu Long Beach v Los Angeles, kde více než 30 lodí čekalo na vstup do přístavu k vyložení, ukazují údaje Bloombergu.

„Většina přístavů již zaznamenává přetížení nebo zpoždění, takže jakékoli další prodlevy budou znamenat jen větší tlak,“ řekl Heaney.

Doporučované