Článek
Projektovou dokumentaci vytvoří za 257,8 milionu korun firma SUBO-SUPRA-SUEU, jejímž vedoucím společníkem je SUDOP Brno. Stavět by se pak mělo začít koncem roku 2023 a práce potrvají téměř šest let. Stavba bude stát 10,4 miliardy.
Nyní vlaky projíždějí uzlem rychlostí maximálně 60 kilometrů za hodinu, díky modernizaci se rychlost zvýší na 80 kilometrů v hodině. Zkrátí se tím doba průjezdu vlaků uzlem. „Uzel Česká Třebová plní důležitou roli jak v osobní, tak i v nákladní železniční dopravě. Poslední zásadní rekonstrukcí přitom prošel v 50. letech minulého století,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová.
Při modernizaci vzniknou také bezbariérová nástupiště. Stávající podchod pod stanicí se prodlouží, a nahradí tak dosluhující podchod. Místo starého podchodu pak bude lávka. Všechna nástupiště i výstupy z podchodu také mají být vybaveny novým zastřešením. Nově vybudovaná nebo opravená nástupiště budou mít celkovou délku 2,7 kilometru. Zmodernizuje se také více než 58 kilometrů kolejí, na kterých se upraví celkem 400 výhybek. Obnovou projde 30 mostů a 15 propustků.
Celá železniční stanice bude nově zapojena do dálkového ovládání z Centrálního dispečerského pracoviště Praha. Přestavba bude provedena i na navazujících úsecích do Třebovic v Čechách, Opatova a Dlouhé Třebové. „Stavební práce budou rozděleny do více než dvou desítek na sebe navazujících etap tak, aby byl po celou dobu zajištěn plynulý a bezproblémový železniční provoz,“ uvedla Friebová.