Článek
V doslovném překladu znamená Horsefeathers „koňské peří”, v archaické britské angličtině pak „úplný nesmysl”. V Kanadě, kde Hanuš Salz vyrůstal, tohle slovo nedávalo smysl vůbec žádný a možná i proto ho se skupinou kamarádů – snowboardistů a skateboardistů – začali používat. Pojmenovali podle něj i svůj školní projekt.
„Ve škole jsme měli za úkol udělat linoryt a aplikovat ho na textilii. Když už jsme ten váleček měli, dál jsme ho používali a na svá trika a mikiny si tiskli naši značku, “ říká Hanuš Salz.
Prvních 200 samolepek
Z Kanady se Salz vrátil zpět do Česka. Nastoupil na gymnázium a tam potkal Pavla Kubíčka. Myšlenku vlastní značky snowboardového oblečení společně znovu oživili a dali jí první reálné obrysy.
„Neměli jsme peníze, zkušenosti, ani know-how, takže jsme začali velkolepě. Vyrobili jsme asi 50 triček a 200 samolepek, které jsme zčásti prodali, ale většinu rozdali,” říká s tím, že po první kolekci následovala druhá a vzápětí další a další a v ní i nové kousky oblečení jako například džíny a bundy.
Spíš než firmu ale tehdy Horsefeathers připomínal domácí projekt. V obývacím pokoji byl fax, telefon a regály na zboží. „Za rok za dva jsme zjistili, že z obýváku už nejsme schopni dál fungovat a pronajali jsme si mikrokancelář. Když ale vidím fotky z té doby, byla to spíš taková punková operace, s pivkem na stole a cigárkem, než nějaký kancelářský režim,” říká Salz.
Horsefeathers
Firma zaměřená na outwearové a streetwearové oblečení.
Její začátky se datují do roku 1989, první kolekce vznikla v roce 1993.
Ročně prodá zboží za 120 milionů – zhruba 60 procent jde na export.
V roce 1997 se firma zaměřila na oblečení na hory – na snowboarding, a to jí otevřelo dveře do světa. Postupně začala vyvážet do Kanady a Bulharska, vzápětí se přidaly další země. Dnes se značka prodává zhruba ve dvaceti zemích světa. Ročně Horsefeathers prodá zboží za 120 milionů korun – zhruba 60 procent jde na export.
Výroba v Číně? Za posledních 15 let dvojnásobně dražší
Ve světě se také oblečení Horsefeathers vyrábí. Z Česka pocházejí jen kulichy, ponožky a doplňky, mikiny a trika firma vyrábí v Evropě, syntetické nepromokavé bundy a další outwearové oblečení pak v Asii. „Jsou tam profesionální firmy, které dokážou perfektně zpracovávat výrobky. Vyrábí se tam 98 procent tohoto zboží z celého světa,” tvrdí Salz s tím, že výroba v Číně v posledních letech výrazně zdražila. „Když řeknu, že za posledních patnáct let je to dvojnásobek, nebudu daleko od pravdy,” říká.
Od pankáčů k tvrdému byznysu a zpět
Za třicet let, co značka existuje, prošel podle něj trh výraznou proměnou. Od „punkových“ začátků nadšených snowboardistů, kteří zakládali firmy v garážích, do velkého byznysu a komerce. „Pak ale ten byznys zjistil, že snowboarding nikdy nebude ten velký globální mainstream a musí to být dělané lidmi, kteří tomu rozumí a baví je to,“ vysvětluje Salz, že v posledních letech se snowboarding zase vrací k myšlence, se kterou začínal, ustupuje se od komerce a opět je to hlavně energie a zábava.
Horsefeathers se těší velké popularitě mezi vyznavači snowboardingu i díky profesionálním sportovcům, kteří za tuto značku jezdí. Tím nejznámějším je Islanďan Halldor Helgason.