Článek
Hokejové vítězství Hradci Králové sice stále uniká, nicméně jedno prvenství si krajské město letos už připsalo. Stalo se dopravně „nejzelenějším“ českým městem. Hradecké ulice od letoška brázdí celkem 23 elektrobusů. Doposud prvenství v elektromobilitě městské dopravy držel Třinec s deseti vozy, Hradec ho však v letošním roce výrazně předstihl. „Elektromobilita je podle mě pro městskou hromadnou dopravu ta správná cesta. Vozidla jsou tichá, nevypouští zplodiny a dají se průběžně dobíjet,“ popsal výhody elektrobusů bývalý ředitel hradeckého dopravního podniku Miloslav Kulich. V čele podniku stál úctyhodných 30 let a, než koncem loňského roku odešel do důchodu, nastartoval elektrorevoluci na hradeckých silnicích.
Poprvé si Hradec novou technologii začal oťukávat před pěti lety, kdy si od českého výrobce elektrobusů jedno vozidlo pronajal na testování a později ho odkoupil, další elektrobus přibyl nejprve formou pronájmu do hradecké flotily o rok později. Velká elektrická revoluce v krajském městě začala až v letošním roce, kdy Hradec díky milionům z Evropské unie objednal 20 nových elektrobusů a devět trolejbusů. I díky starším typům trolejbusů, které jsou neoddělitelnou částí hradecké městské dopravy, se podíl dopravy poháněné elektřinou v Hradci zvedl na rovných 50 procent. Nová vozidla nahradila staré dieselové autobusy.
Elektrobus má dle smlouvy na jedno nabití vydržet 180 kilometrů, přičemž mu při návratu do garáže zbyde 30 procent baterie. Reálně elektrické autobusy jezdí 200 až 230 kilometrů. Baterie pak řidiči dobijí při 30minutové pauze. „Za tu dobu se autobus dokáže dobít na dalších 30 až 50 kilometrů. Takže během celodenní šichty, kdy autobus musí ujet 300 kilometrů, dvojí dobíjení bohatě stačí. Zatím s tímto systémem máme dobré zkušenosti,“ uvedl ředitel královéhradeckého dopravního podniku Zdeněk Abraham.
Každé z vozidel hradecké MHD je nízkopodlažní a součástí všech elektrobusů je klimatizace. Jejich stav pak sledují pracovníci na dispečinku. „Vidíme tady všechno. Kudy, kdy a jak rychle vozidlo jelo, kde stálo a jak dlouho, jestli řidič obsloužil všechny zastávky, stav baterie elektrobusů a tak dále,“ nastínil svou pracovní náplň dispečer Břetislav Richter.
Hradecký dopravní podnik vznikl 24. října 1928 pod názvem Autodráhy města Hradce Králové se skromným vozovým parkem. Ten tvořila pouze dvě vozidla – šestikolová Tatra pro 42 sedících a 50 stojících cestujících a Škoda s 19 místy k sezení a 25 místy k stání. Cestující přepravovala na jedné lince spojující Slezské Předměstí s nádražím a městskou částí Kukleny. „Poplatek do šesti stanic činil jednu korunu, přes šest stanic korunu a padesát haléřů,“ popsala první dny hradecké MHD Helena Rezková v knize Historie městské hromadné dopravy v Hradci Králové 1928–2013.
K Tatře a Škodě se brzy připojovaly další vozy a v roce 1930 hradecké ulice brázdilo již 33 autobusů. Po válce sice jejich počet klesl na 20, avšak od té doby postupně stoupal na dnešních 91. Trolejbusy se součástí hradecké MHD staly 2. května 1949.
Autodráhy města Hradce Králové postupně k první lince přidaly další, a to nejprve do Třebše, Plotišť, Malšovic a Svobodných Dvorů a později i vzdálenějších obcí a měst. Počátkem třicátých let fungovalo již 17 autobusových linek a po druhé světové válce se k nim začaly přidávat i trolejbusy. Dnes hradecký dopravní podnik vozí cestující na pěti trolejbusových a 21 autobusových linkách. V současné době připravuje novou trolejbusovou trať, která propojí část Moravského Předměstí, stožáry už rostou na 900 metrů dlouhé trati v Palachově ulici směrem na konečnou autobusů Pod Strání. Nově by měly vozy MHD zajíždět i na sídliště Plachta.
Jelikož hradecký dopravní podnik v říjnu slaví 80 let, v sobotu 6. října otevře své dveře veřejnosti a chce je provést celou svou historií. Staré vozy budou k vidění v areálu hradeckého dopravního podniku v Pouchovské ulici i na Terminálu hromadné dopravy. Tato místa od 9 do 14 hodin propojí okružní linka tvořená historickými autobusy. Součástí dne otevřených dveří bude také exkurze po dopravním podniku. „V sídle dopravního podniku návštěvníky čeká prohlídka celého areálu včetně centrálního dispečinku, zázemí řidičů i učeben autoškoly,” uvedl vedoucí marketingu dopravního podniku František Meduna.