Článek
CZ Loko je po německé společnosti Vossloh druhým největším výrobcem a opravářem diesel elektrických lokomotiv v Evropě. „Je to úžasný úspěch, ale kdo je dvojkou, chce být jedničkou,“ říká v rozhovoru pro magazín Špičky byznysu zakladatel a 51procentní akcionář CZ Loko Josef Bárta.
Předstihnout německého konkurenta, jehož převzetí nedávno oznámili Číňané, nebude snadné. Snadné ale nebylo ani vybudovat CZ Loko, které je dnes – vedle plzeňské Škody – pokračovatelem stoleté české tradice lokomotivní výroby.
Začátky firmy spadají do půli 90. let, kdy se Bárta s pěticí dalších kolegů železničářů rozhodl začít podnikat. „Sešli jsme se tenkrát v hospodě – šest úředníků nebo techniků z drah – a shodli jsme se, že chceme dělat něco úplně nového,“ vzpomíná Bárta. Začali pronájmem depa v Nymburku a rozjeli tady opravy železniční techniky.
Koncem 90. let se jim podařilo koupit železniční opravny a strojírny v České Třebové. Firmu původně privatizovali její manažeři, na sklonku tisíciletí ji ale přivedli téměř na buben. A parta kolem Bárty se tak dostala relativně levně k velké vlastní výrobní základně.
Josef Bárta
Zakladatel výrobce lokomotiv CZ Loko.
Začínal jako dělník v depu.
Při zaměstnání vystudoval ČVUT.
V 80. letech pracoval na ředitelství ČSD.
CZ Loko zakládal r. 1994 s pěti dalšími železničáři.
Dnes je 51procentním vlastníkem firmy s dvoumiliardovým obratem a 800 zaměstnanci.
Nebyl to snadný krok. „Museli jsme si na to půjčit sto milionů korun,“ vzpomíná Bárta. Znamenalo to dát do zástavy osobní majetek, jít do nemalého rizika. „Tři z původních partnerů si na to netroufli, takže jsme ve firmě zůstali jen tři,“ dodává.
Další zkouška vytrvalosti přišla kolem roku 2004. „Mí partneři se cítili vyhořelí, unavení, chtěli skončit. Drželi jsme CZ Loko po třetinách, ale já neměl peníze na to, abych je vyplatil.“ Rozjela se jednání o převzetí CZ Loko plzeňskou Škodou, která v té době skupovala menší regionální hráče v železničním strojírenství. Finanční nabídka za CZ Loko nebyla oslňující, a tak jednání nakonec dopadla jinak. Bárta do CZ Loko přivedl německý Zeppelin, člena silné strojírenské skupiny Caterpillar.
„Znal jsem se s ředitelem české pobočky Zeppelinu, který měl v jejich skupině vynikající pozici a naši firmu dobře znal, takže přesvědčil své německé šéfy, aby do CZ Loko vstoupili.“ Původní plán na prodej celé firmy a odchod na předčasný odpočinek ale Bárta nakonec musel přehodnotit. „Podmínkou Němců bylo, že v CZ Loko zůstanu,“ vysvětluje.
Sám nakonec převzal část podílů svých „vyhořelých“ společníků a stal se 51procentním akcionářem. Zbývajících 49 procent ve firmě drží Zeppelin CZ.
Německá investice se osvědčila, CZ Loko se za dvacet let od svého založení výrazně rozrostlo. Kromě prostor v České Třebové má dnes další výrobní kapacity v Jihlavě a Přerově. Servisní dílny provozuje v Letohradu, Ostravě a Lovosicích, projekční a konstrukční tým má v Nymburku, kanceláře v Praze. V Polsku a Itálii má zahraniční pobočky.
Firma vyrábí vlastní lokomotivy a drážní vozidla, prodává je do více než desítky evropských zemí. „Zákazníky jsou většinou menší privátní dopravní firmy, děláme ale také pro ČD Cargo a italského státního dopravce,“ říká Bárta. Kromě výroby nových vozidel CZ Loko pro tuzemské i zahraniční partnery modernizuje a opravuje starší stroje a pronajímá vlastní flotilu lokomotiv.
Zaměstnává téměř 800 lidí, její obrat se v posledním roce blíží 2,5 miliardy korun. Zisk Bárta čeká kolem 90 milionů.
Firma v posledních letech vykazuje stabilní výsledky, jen kolem roku 2014 zaznamenala pokles tržeb i zisku. „Byl to důsledek oslabení rublu po uvalení protiruských sankcí, Rusko pro nás bylo významným trhem. Propad jsme ale vyrovnali, našli jsme nové trhy,“ vysvětluje správní šéf CZ Loko Bedřich Bulička.
Nejkritičtějším obdobím pro zakladatele CZ Loko Bártu byl ale rok 2004, před vstupem německého strategického partnera. To, že ve firmě tenkrát i přes původní plán na odchod zůstal, považuje dnes šéf CZ Loko za své nejlepší manažerské rozhodnutí.