Článek
Jihomoravská záchranka si na sklonku roku 2015 koupila úplně nový automobil Land Rover. A přestože stál 2,1 milionu, v garážích se ani neohřál. Jednoho dne přišel na vedení záchranky spolupracovník tehdejšího krajského hejtmana Michala Haška z ČSSD – a auto jednoduše odvezl.
Tím Land Rover vyvedený v šedé metalíze na několik měsíců zmizel. Skutečně: nevědělo se, kdo a kam s ním jezdil. Vůz se na záchrance zase objevil až po krajských volbách, které hejtman Hašek prohrál.
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Seznam Zprávy na tenhle příběh upozornily před dvěma lety. Michal Hašek se tehdy trochu dotčeně podivoval, proč by měl o osudu auta něco vědět.
„Omlouvám se, ale byl jsem v letech 2008 až 2016 hejtmanem kraje, a ne šéfem autoprovozu. Mojí prací bylo řídit krajskou samosprávu, ne řešit přidělování a provoz služebních automobilů,“ říkal Hašek, který se nyní do politiky vrátil – ministr vnitra a předseda ČSSD Jan Hamáček si Haška koncem dubna vybral za nového ministerského náměstka.
Seznam Zprávy nyní získaly dokument, který prokazuje, že auto sloužilo přímo tehdejšímu hejtmanu Haškovi – ačkoli to dříve popíral.
Kvůli případu dvoumilionového vozu totiž podaly odbory jihomoravské záchranky trestní oznámení. Měly za to, že byl spáchán dotační podvod: záchranka si auto pořídila z krajské dotace zdůvodněné tím, že je Land Rover nutně potřeba pro takzvané krizové řízení. Ale přesto ho nevyužívala a půjčila krajskému úřadu. V tom odboráři viděli trestný čin.
Brněnští kriminalisté případ odložili s tím, že se nic nezákonného nestalo. Zároveň však po výsleších exhejtmana Haška, krajských úředníků a po prostudování dokumentů o přidělení dotace jednoznačně potvrdili, že to byl právě tehdejší hejtman Michal Hašek, kdo auto koupené za dotaci od kraje používal.
„V době, kdy bylo vozidlo v držení Jihomoravského kraje, toto užíval hejtman JUDr. Michal Hašek v souvislosti s probíhajícími záležitostmi krizového řízení a za účelem řešení úkolů spojených s integrovaným záchranným systémem,“ napsali policisté do usnesení, jímž případ odložili.
Seznam Zprávy mají kopii dokumentu.
Hašek na žádost o vyjádření nereagoval. Před dvěma lety byl ochotný se vyjádřit pouze přes esemesky.
Zůstává tak nevysvětlené, pro jaké „záležitosti krizového řízení“ hejtmanu Haškovi nový Land Rover sloužil. Po mnohaměsíčním převedení auta ze záchranky pod kraj (a jak nyní víme, tedy přímo do hejtmanova autoparku) se na úřadu nedochovaly žádné dokumenty – například ani rozhodnutí, že kraj auto záchrance odebírá a začne ho využívat sám. Nebo kdo měl auto přidělené.
Seznam Zprávy v roce 2018 žádaly o tyto dokumenty podle informačního zákona, z krajského úřadu však přišla odpověď, že zkrátka nejsou. „V daném případě se tedy jedná o neexistující informaci,“ shrnul úřad.
Pouze na záchrance se dohledaly knihy jízd, z nichž však bylo možné pouze vyčíst, že auto pod krajem najelo 12 tisíc kilometrů ročně. Nic bližšího neřekly vyjma toho, že benzin platila záchranka. Nezdálo se přitom pravděpodobné, že by jízdy souvisely s účelem, pro který se auto koupilo. Tedy s dopravními nehodami, požáry nebo nějakou přírodní pohromou.
Pak ale zase vyvstala otázka, proč kraj drahý vůz kupoval.
„Jako odbory jsme chtěly k provozu auta od vedení víc informací. Ale řekli nám, že na ně nemáme nárok,“ popsal Bohuslav Zrza, šéf odborů brněnské záchranky.
Později kraj zveřejnil, že za úřad auto ze záchranky přebíral a po roce zase vracel hejtmanův spolupracovník Jan Slánský. Byl na kraji zaměstnán jako úředník, podle místních novinářů působil v roli pobočníka hejtmana Haška. „Přivezl jsem ho třeba ze záchranné služby na krajský úřad a to byla jenom nějaká manipulace mezi jedním parkovištěm a druhým. Ale to bylo tak všechno,“ vyprávěl Slánský před dvěma lety.
Příběh Land Roveru je podobný jinému případu, který se točil kolem krajského vozu v Haškově hejtmanské éře.
Hašek si v roce 2014 pořídil černý superb se záchranářskými majáčky – i tenkrát to byl vůz oficiálně napsaný na záchranku. Vysvětloval to v MF Dnes tak, že jako hejtman potřebuje být sedm dní v týdnu v pohotovosti pro případ nějaké mimořádné události. Jenže jako hejtman podle zákona neměl na modrý maják (a tedy ani na přednost v dopravě) nárok.