Článek
Tohle je příběh auta za 2,1 milionu korun, které – ještě vonící novotou – záhadně zmizelo. Aby se pak po několika měsících zase objevilo.
Záchranná služba Jihomoravského kraje si na sklonku roku 2015 objednala nový automobil Land Rover Discovery. Terénní vůz byl vybavený speciálně pro záchranáře – proto také ta vysoká cena.
Ale k lékařům se nedostal: Podle zjištění Seznamu bylo skoro rok napsán na Jana Slánského, blízkého spolupracovníka tehdejšího krajského hejtmana Michala Haška z ČSSD. Záchranka v Brně spadá právě pod Jihomoravský kraj.
Slánský v rozhovoru s reportérem Seznamu popřel, že Land Rover s třílitrovým motorem a pohonem všech kol používal. „Já jsem s tím vozem nejezdil,“ prohlásil do telefonu.
Seznamu ale i současné vedení Jihomoravského kraje potvrdilo, že podle interních dokumentů bylo auto napsané právě na Slánského. Člověka, který byl tehdy na kraji zaměstnán jako úředník, ale podle místních novinářů byl ve skutečnosti pobočníkem hejtmana Haška.
„Toto vozidlo osobně přebíral i předával tehdejší zaměstnanec Jihomoravského kraje pan Jan Slánský,“ uvedla krajská mluvčí Monika Brindzáková.
Slánský nakonec připustil, že s autem operoval. „Přivezl jsem ho třeba ze záchranné služby na krajský úřad. A to byla jenom nějaká manipulace mezi jedním parkovištěm a druhým. Ale to bylo tak všechno,“ říká Slánský.
A na další otázky už nechtěl konkrétně odpovídat. Vyžádal si je e-mailem a slíbil, že se určitě ozve. Ani po čtyřech dnech to však neudělal.
Někdejší hejtman Michal Hašek (ČSSD) v úterý nezvedal telefon, neodpověděl ani na esemesku s žádostí o vyjádření, co o autu a jeho provozu pod krajským úřadem ví.
"Omlouvám se, ale byl jsem v letech 2008 až 2016 hejtmanem kraje a ne šéfem autoprovozu. Mojí prací bylo řídit krajskou samosprávu, ne řešit přidělování a provoz služebních automobilů," napsal nakonec Hašek ve středu ráno textovou zprávou.
Mladá fronta Dnes v roce 2014 označila Slánského za jednoho z klíčových Haškových spolupracovníků, který na úřadu úkoluje ostatní zaměstnance. Byl to Hašek, kdo si Slánského, původem z Liberce, přivedl do Brna. Hašek už dříve řekl, že mu ho doporučili kolegové politici právě z Liberecka. Slánský se stal také členem Asociace krajů, již Hašek vedl.
Ředitel záchranky: Nezajímá mě to
Land Rover v barvě šedé metalízy si – jak už zaznělo – původně pořídila záchranka. Kraj jí na to za Haška poskytl mimořádnou dotaci ve výši dva miliony a 147 tisíc. Přesně tolik také činila konečná kupní cena s DPH.
Na záchrance se auto dlouho neohřálo. Hned v lednu roku 2016 podle dokumentace, kterou si redakce Seznam prostudovala, putovalo na krajský úřad. Ke Slánskému.
Na co hejtmanství auto s modrými záchranářskými majáky a speciálními vysílačkami potřebovalo? Navíc když Slánský měl na kraji podle oficiálních údajů na starosti „zabezpečování a organizování spolupráce orgánů kraje a obcí Jihomoravského kraje a příspěvkových organizací zřízených Jihomoravským krajem“?
Dnešní vedení kraje říká, že o podrobnostech k provozu auta nemá informace. Jisté je, že se auto vrátilo na záchranku v říjnu 2016. Po krajských volbách, kdy Hašek ve funkci hejtmana skončil.
A detaily prý nezná ani ředitel záchranky Milan Klusák, který je pod smlouvou na pořízení auta podepsaný. „Tak to se musíte zeptat na krajském úřadu,“ reagoval Klusák.
Kdo auto využíval a k jakým účelům, ho nezajímá. „Proč by mě to zajímalo? Veškerý majetek záchranky je majetkem Jihomoravského kraje,“ zdůvodnil ředitel Klusák, proč si kraj mohl s autem dělat, co chtěl.
Podle ředitele ani nebyl důvod se starat o osud záchranářského auta, když si ho vyžádal kraj jako zřizovatel. I evidenci jízd si měl vést úřad.
Najeto 1 700 kilometrů. Podepsán mechanik
Jenže Seznam shromáždil dokumenty, které ukazují, že i když s Land Roverem jezdil někdo jiný, ujeté kilometry se vykazovaly právě na záchrance. Ovšem vyčíst, s kým a kde vozidlo v konkrétní den bylo, není možné. Což je jinak u knih jízd obvyklé.
Například jeden měsíc vůz najel 1 700 kilometrů (bez rozepsání jednotlivých cest) a v elektronické knize jízd je jako řidič podepsaný technik, který se na záchrance stará o vozový park. Auto navíc často parkovalo – jak potvrzují svědci – v garážích brněnského hotelu Slovan.
„Jako odbory jsme chtěly k provozu auta od vedení víc informací. Ale řekli nám, že na ně nemáme nárok,“ popsal Bohuslav Zrza, šéf odborů brněnské záchranky.
Odborářům bylo totiž divné, že se auto, do té doby nezvěstné, po čase zase objevilo v garážích záchranky. Tentokrát už přestříkané na svítivě žlutou, jakou obvykle mají vozy rychlé lékařské služby.