Článek
Důvody jsou podle majitele světelských skláren dva: Jednak nemají investoři obecně o tradiční české sklářské firmy zájem, jednak přišel Crystalite Bohemia letos o část zakázek a musí propouštět.
Na úspěšný prodej podniku, který měl podle loňských plánů Lubora Cervy a poradenské firmy BDO vynést nejméně miliardu korun, prostě není vhodná doba. O zdobené sklo na trhu setrvale klesá zájem a podle Cervy čeká celý segment ještě vlna krachů.
Crystalite rozdal koncem dubna první výpovědi, celkem zruší podnik se 700 zaměstnanci do léta více než stovku pracovních míst. Ta jsou obsazena většinou pracovníky s dočasnými smlouvami, jimž firma kontrakty už neobnoví.
Sklárnu vytáhl z bankrotu
Cerva koupil světelské sklárny před deseti lety po bankrotu, do nichž je strhl krach mateřské skupiny Bohemia Crystalex Trading (BCT). Ta vlastnila ještě sklářské podniky v Novém Boru, Sázavě a Poděbradech. Jednotlivé továrny si rozebrali čtyři různí investoři.
Přestože tehdy vrcholila krize a tradiční sklářství v Evropě navíc označovala řada ekonomů za další pravděpodobnou oběť globalizace, chmurné předpovědi se nevyplnily. Noví vlastníci všechny čtyři pohrobky skupiny BCT oživili, postavili na nohy a úspěšně je provozují.
Místo zdobeného skla hladké sklenice
Cervův Crystalite Bohemia ve Světlé byl přitom považován za nejúspěšnější část tohoto příběhu. Firma, kterou Cerva kupoval v roce 2009 za 160 milionů korun prakticky mrtvou, bez zaměstnanců a s rozpadlým odbytem, rychle obnovila výrobu a rostla. Cerva do ní investoval stovky milionů korun.
Tržby společnosti Crystalite Bohemia, do níž Cerva začlenil vedle Světlé také svou menší sklárnu v Květné na Zlínsku, přesahovaly v minulých letech miliardu korun.
Teď ale majitel Crystalite připouští, že výroba dekorativního skla nemá do budoucna velkou perspektivu. „Vkus lidí se změnil, zdobené sklo vyšlo z módy,“ vysvětluje. Crystalite sice drží nad vodou výroba hladkého nápojového skla, které se ze Světlé vyváží do 94 zemí celého světa, takže firma stále vydělává. Jenomže na její nosný segment čím dál víc dotírá levná čínská konkurence.
Rozhovor s Luborem Cervou, který v 90. letech vybudoval velkou firmu na pracovní oděvy a pomůcky Cerva Group a dnes se pokouší zachránit tradiční české sklářství, vysíláme v magazínu Špičky byznysu na Televizi Seznam 13. května.