Článek
Hasiči se stále nedostali ke všem vozům, které jsou v sutinách zavalené. „Velké kusy betonu, které z mostní konstrukce spadly, se snažíme rozřezat, potom je odstraní jeřáby. Následně vyšleme pátrací psy, a pokud příznivě zareagují, pošleme za nimi personál,“ řekl Emanuele Gissi, který práci hasičů na místě řídí. „Je to nebezpečná práce, protože trosky jsou nestabilní, stejně jako zbytek mostní konstrukce, jež dosud stojí,“ řekl.
„Bilance obětí je citelně vyšší než udávaná čísla. Definitivní bilance bude poskytnuta, až bude ten počet jistý,“ řekl ve středu guvernér regionu Ligurie Giovanni Toti, když s italským premiérem Giuseppem Contem navštívil jednu z janovských nemocnic.
Toti ve čtvrtek uvedl, že vzhledem k uplynulému času je nepravděpodobné, že záchranáři v troskách naleznou další přeživší. „Někteří zranění jsou stále v kritickém stavu,“ dodal.
„V několika následujících dnech poskytneme 30 domů těm, které zhroucení Morandiho mostu připravilo o domov,“ vyjádřil se guvernér zároveň k situaci lidí, kteří byli evakuováni z domů pod nezřícenou částí mostu. „O něco později dodáme stovku dalších. Do konce roku chceme opatřit bydlení všem,“ dodal. O střechu nad hlavou dosud přišlo 311 rodin.
Viníkovi hrozí obvinění z usmrcení
Zodpovědnost za pád mostu určí vyšetřování. Prokuratura chce viníka obvinit z vícenásobného usmrcení z nedbalosti, zavinění katastrofy a z ohrožení bezpečnosti dopravy. Prokurátor Francesco Cozzi později informoval, že zatím nikdo není vyšetřován a nejprve musí být zjištěny příčiny neštěstí. Vyšetřovatelé zevrubně projdou smlouvu mezi státem a provozovatelem mostu, dokumentaci veškeré údržby na mostě od jeho otevření a závěry z kamer z okolí mostu.
Šéf vládního Hnutí pěti hvězd a vicepremiér Luigi Di Maio zopakoval, že pokud soukromí správci silnic neodvádějí svou práci pořádně, pak správu převezme stát. Oznámení, že vláda zruší firmě Autostrade per l'Italia koncesi, vedlo k propadu akcií její mateřské společnosti Atlantia.
Později agentura Reuters s odvoláním na zdroje z vlády napsala, že vláda by mohla chtít správci dálnic Autostrade per l'Italia kvůli pádu mostu v Janově spíše vyměřit pokutu než odebrat koncesi. Zrušení koncese by podle Reuters znamenalo zdlouhavou proceduru a nebezpečí, že by vláda musela firmě vyplatit značnou kompenzaci.
Salvini kritizuje EU
Ministr vnitra Matteo Salvini, šéf euroskeptické Ligy, kvůli pádu mostu zpochybnil rozpočtové limity EU. Výdaje na italskou dopravní infrastrukturu se ovšem podle údajů Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) mezi lety 2008 a 2015 propadly o 58 procent.
Evropská komise navíc ve středu uvedla, že již určitou dobu italskou vládní koalici nabádá k tomu, aby kladla na investice do infrastruktury větší důraz. Upozornila, že v dubnu v rámci pravidel EU o státní pomoci schválila investiční plán pro italské dálnice v hodnotě 8,5 miliardy eur (zhruba 218 miliard Kč) zahrnující i region Janova. Dodala, že Itálie by v letech 2014 až 2020 měla z evropských fondů obdržet na investice do infrastruktury 2,5 miliardy eur.
Nad záchranáři stále běží motor zeleného nákladního auta, které zastavilo jen několik metrů od propasti a stalo se symbolem janovského neštěstí. Jeho řidič v panice utekl pěšky zpět do tunelu, z kterého autem přijel. Vůz má zapnutá světla i stěrače a podle řidičova zaměstnavatele je v něm dostatek paliva na několik dní.
Co přesně se stalo?
Na rušné dálnici A10 v Janově se zřítila část mostu v délce zřejmě až dvou set metrů. Z výšky 45 metrů spadlo zhruba 35 osobních aut a několik kamionů včetně českého, jehož řidič přežil a podle českého Ministerstva zahraničních věcí není v ohrožení života.
Vicepremiér a ministr vnitra Matteo Salvini uvedl, že na popud vlády budou v celé zemi prověřeny stárnoucí mosty a tunely. Italská vláda musí podle něj vyčlenit více financí na infrastrukturu a nebrat přitom v potaz rozpočtová pravidla Evropské unie. Salvini je zároveň předsedou euroskeptické Ligy.
Most rychle chátral již od začátku
Most vybudovaný v letech 1963 až 1967 podle návrhu tehdy oslavovaného architekta Riccarda Morandiho byl problematický už od samého počátku, tvrdí inženýr Antonio Brencich. První údržbu musela konstrukce podstoupit už asi 20 let od zprovoznění.
U stavby se od samého začátku projevovalo rychlé chátrání použitého materiálu - předpjatého železobetonu. Most byl „špatně koncipován, špatně navržen a patrně i špatně postaven“, řekl Brencich serveru Rai News24.
Podle deníku La Stampa probíhala údržba mostu nepřetržitě od samého počátku. Už v roce 1968, deset měsíců od dokončení stavby, byly vyčleněny peníze na „opravu vozovky a strukturální výztuž“.