Článek
Na poněkud zvláštní provoz si už na velvarské základní škole zvykli. Aby ne. S koronavirem žijí děti i učitelé v celém Česku už od března 2020. První den nového školního roku si tak tady akorát osvěžili už zaběhnutá pravidla. Do školy vchází žáci podle tříd třemi různými vchody a hned u vstupu na ně čeká dezinfekce.
„Ruce! Ruce! Ruce!“ vyvolávají na střídačku paní uklízečky, které zrovna přebírají službu u aplikátorů dezinfekce.
Je to jedna z méně obtěžujících povinností, která se s otevřením všech škol pojí. A rozhodně o ní neběží tak vyhrocená debata jako třeba o testování dětí nebo povinném nošení roušek. Ty tedy letos musí žáci nasadit jenom při pohybu po chodbách, ve třídách je smí odložit.
„Beru to tak, že je to prostě nutnost,“ říká před školou matka třeťáka Hana.
„Roušky jsou pro malé děti nesmysl a testování bych úplně zrušila. Vždyť to loni nic neprokázalo,“ vadí naopak Lucii, která se u bočního vchodu velvarské základky loučí se svou dcerou.
Letos v dubnu a květnu byla pozitivita školních testů na úrovni setin procenta, tedy asi desekrát nižší než v případě tehdy probíhajícího preventivního testování veřejnosti. Nicméně i tak se dařilo v květnu zachytit zhruba 40 pozitivních dětí v přepočtu na 100 tisíc obyvatel, což je úroveň, při které by za současných okolností Ministerstvo školství testování dětí protáhlo v takto „postižených“ okresech až do konce září. Hranice je momentálně nastavena na úrovni 25 pozitivních testů.
„Cucáme, nepolykáme“
Oproti jiným školám mají ale žáci ZŠ Velvary jednu výhodu. Škola totiž dětem zajistila neivazivní PCR testy ze slin. A zatímco většina dětí bude muset podstoupit třikrát antigenní test odebráním vzorek z kraje nosu, velvarští jen dvakrát vycucají malou houbičku v ústech. PCR testy totiž podle pravidel Ministerstva zdravotnictví stačí absolvovat dvakrát.
„Pro nás je PCR testování jednodušší, protože na jaře doprava antigenních testů nefungovala a museli jsme si pro ně jezdit sami. Laboratoř Spadia nám oproti tomu odběrové sady přiveze, odveze a jen nám dá vědět výsledky,“ vysvětluje ředitel Petr Došek důvod, proč i v letošním školním testují PCR metodou.
Pro děti je tak odebrání vzorku jednoduché. Odpadá totiž jeho vyhodnocení na testovací kazetě. Tohle už rovněž obstará laboratoř. Další výhodou je napojení na centrální systém Ministerstva zdravotnictví. Potvrzení o negativním testu se tak žákům rovnou objeví například v aplikaci Tečka, a škola se tak vyhne vydávání certifikátů dětem o negativním testu, který potřebují pro účast na některých kroužcích nebo akcích.
„Jen cucat, ne že to spolknete,“ varuje své páťáky třídní učitelka Edita Roberts.
A skutečně všichni poslušně minutu cucají a houbičku následně vyplivnou do zkumavky. Učitelka je pak obchází a vybírá zkumavky, které ještě před tím označuje čárovým kódem, aby laboratoř případně mohla kontaktovat zákonného zástupce, že konkrétní žák byl pozitivní.
„Je to teda trošku nechutný,“ komentuje bez okolků způsob testování žačka Barbora.
Z celé školy odmítl testování zákonný zástupce pouze jednoho žáka. Ten tak 1. září strávil s ochranou úst a nosu i ve třídě, ne jen na chodbě jako ostatní testovaní žáci.
Domů už ve čtvrtek
Stejně jako je ZŠ Velvary výjimečná, protože jako jedna z mála testuje pomocí PCR testů, je výjimečná i místní třída 5.A. Tradiční výuku budou její žáci mít pouze od pondělí do čtvrtka. V pátek se budou buď učit venku nebo z domova.
„Počítám, že první pátky v září začneme s prací venku a jakmile se zkazí počasí, budeme pracovat distančně přes počítače. Dvě děti nemají doma internetové připojení, takže jim s prací pomůže asistentka přímo ve škole,“ popisuje plány kombinované výuky Roberts.
Základka ve Velvarech se totiž zapojila do pokusného ověřování kombinované výuky, kterou letos vyhlásilo Ministerstvo školství. Je do ní zapojeno 72 škol. Nejvíc – 43 – těch základních, přidala se ale také některá gymnázia a střední odborné školy. Její formu si mohou školy vybrat podle libosti. Například jeden den distanční výuky v týdnu, tři týdny měsíčně prezenčně a zbytek z domova nebo i jako formu individuálního plánu pro konkrétní žáky.
Ministerstvo školství chce zkrátka vyzkoušet co nejvíce možností a nasbírat tak zpětnou vazbu. Na základě výsledků pokusného ověřování se pak bude rozhodovat, zda kombinované vzdělávání zařadit do běžné školní nabídky a případně v jaké konkrétní formě. Přímo ve Velvarech se projektu účastní tři třídy na prvním stupni.
„Už dávno před covidem jsme zapojovali techniky do výuky a účast v pokusném ověřování kombinované výuky je další střípek do naší vzdělávací mozaiky. Připadá nám to jako velmi smyslupná záležitost,“ dodává ředitel Došek.
V 5.A třídní učitelka Roberts počítá s tím, že žáci budou pracovat na dlouhodobém projektu, ve kterém se protne celá výuka - tedy jazyky, přírodovědné i společenskovědní předměty.
„K tomu, aby se něco naučily, nemusí být děti přikované pět dní k lavici ve třídě. Uvidíme, jak to půjde, ale od toho je to pokusné ověřování. Z chyb se člověk učí nejlépe, to říkám i dětem,“ dodává Roberts.
„Já si myslím, že to bude sranda,“ uklidňuje učitelku páťačka Vanessa s tím, že už se na první páteční výuku těší.
Podívejte se, jak vypadal první školní den ve škole v Dolních Břežanech: