Článek
„V úvodních dvou měsících letošního roku bylo registrováno 594 elektromobilů a 364 plug-in hybridů, před rokem to bylo celkem 148,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.
Lídrem trhu v Česku je domácí Škoda Auto, která tuto pozici zaujala i v segmentu elektromobilů. „Zatímco v celkových registracích nových osobních vozidel si v úvodních měsících Škoda připsala 40procentní podíl, v oblasti elektromobilů a plug-in hybridů drží 63 % za 348 registrací CITIGOe iV a 260 registrací SUPERB iV,“ přidává detaily Frič.
Důvodů raketového nárůstu registrovaných elektrovozů v Česku může být několik. V průběhu posledních let se na trhu objevili noví výrobci: Škoda Auto, Audi, Ford, Opel nebo Citroën. A právě Škodovka trh rozhýbala, soudí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. Do segmentu totiž mladoboleslavská firma zařadila jak elektromobily, tak plug-in hybridy, navíc jim připevnila zajímavou cenovku.
Podle Kaduly stojí za nárůstem nabídky zejména tlak na automobilky ke snižování emisí pod hrozbou pokut. „Dle Národního akčního plánu čisté mobility by v Česku mělo být registrováno v roce 2030 zhruba 200 až 250 tisíc elektromobilů,“ vysvětluje Kadula.
Do srpna příštího roku totiž musí členské státy implementovat směrnici Evropské unie o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel. Z toho pak plynou závazky v podobě zadávání minimálního cíle pro podíl „čistých“ vozidel.